Nuffnang

Pengikut

Isnin, 26 Oktober 2009

Pocong berulat dalam keranda


Entah apa mimpinya Bah Roy punya la gembira hari ini. Senyum je dia hari. Buat pertama kalinya aku dengor suaranya. Sebelum ni senyap dan sunyi je. Kata kawannya "Cikgu hari ini Bah Roy menyanyi".Aku agak teruja sebabnya sebelum ini aku mengajar dia hanya menggunakan bahasa isyarat. Sepatah haram tak keluor dari mulutnya. Teringin betui aku nak dengor suaranya.

Apabila aku suruh dia menyanyi, dia geleng kepala mungkin segan kut.Kata kawan-kawannya cikgu kena sebut dulu nanti dia ikut. Aku tanya apa perkataannya. yang aku perlu sebut. Jawab mereka "Cuba Cikgu sebut Bum, Bum". Apabila aku sebut Bum, Bum Bah Roy pun akan ikut Bum Bum.

Aku mengulang beberapa kali sebutan Bum, bum. Selagi itulah dia akan menyebutnya dalam sebutan sedikit berirama sambil ketawa. Apa yang menggembirakan hatinya, aku pun tak tau. Mungkin dia seronok sebab mampu menyebut perkataan tersebut.

Aku heran jugak apa ke bendanya Bum Bum ni. Kata anak murid aku yang lain bum bum ni lagu Inggeris. Wah tinggi jugak citarasa Bah Roy ni. Lagu melayu tak main la. Aku tak pernah pulak dengor lagu ni. Lagu baru ke? .Namun disebabkan Bum Bum ni aku dapat juga mendengar suara Bah Roy buat pertama kali.

Hari ini juga buat pertama kali aku dapat menyaksikan Bah Roy melukis. Selalunya aku ajar dia lukis bentuk empat segi, bulat dan tiga segi. Punya la susah dia nak buat. Hari ni kome tau dia lukis apa?.

Semasa aku sedang melukis gambar di atas papan putih dia khusyuk menyaksikan aku melukis. Aku lukis muka orang ketawa, Bah pun ketawa. Aklu lukis muka orang menagngis , Bah Roy ketawa. Aku lukis muka orang sedih, Bah Roy ketawa jugak.

Buang tebiatb ke Bah Roy ni. Tak pernah-pernah dia macam ni. Apabila aku hulurkan maker pen, cepat je dia datang ke depan dan mula menlukis. Aku bior je dia melukis. Pada mulanya aku langsung tak faham apa maksud lukisannya. Aku tanya kan pada pelajar lain apa yang mereka faham tentang lukisan Bah Roy ni. Ada sorang pelajar ni jawab. Bah Roy lukis gambar Pocong berulat dalam keranda cikgu.

Mak ai jauh betul imaginasinya. Kalau kome tengok gambor di atas ada dua bulatan yag besar tu merupakan mata pocong. Bulat-bulat kecil tu merupakan ulat yang makan pocong. Empat segi disekeliling pocong ni merupakan keranda.

Boleh tahan juga lukisannya. Ada satu kesimpulan yang aku boleh buat Bah Roy ni sebenarnya minat melukis. Lukisannya ada stroke yang baik. Kalau di asah boleh pandai dia ni dan mampu melukis dengan baik. Mana tau boleh jadi Picaaso alaf baru......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...