Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 17 Oktober 2009

Baju Kurung


Cantiknya perempuan melayu berbaju kurung. Menyerlahkan nilai kesopanan dan ciri-ciri budaya timur. Baju kurung dan budaya melayu memang sinonim. Setinggi mana tahap pendidikan dan kedudukan akhirnya baju kurung menjadi pilihan.

Lihat betapa bersopannya dan tertibnya apabila Tan Sri Zetty Akhtar mengenakan baju kurung. Begitu juga Allahyarhaman Yasmin Ahmad. Rasanya kedua-dua ikon ini sentiasa mengenakan baju kurung sebagai pakaian harian mereka dan amat berbangga ketika memakainya.

Hanya orang melayu yang boleh mengangkat martabat dan nilai estitika budaya melayu. Si pemakainya pula perlulah bersikap sopan dan tertib sesuai dengan nilai-nilai yang baik yang ada pada baju kurung.

Sekiranya tindak-tanduk si pemakainya tidak selari dengan nilai kesopan yang biasanya dikaitkan dengan pemakai baju kurung maka akan hilanglah akan nilai kemelayuaanya dan ciri-ciri gadis timur.

Perkara inilah yang pernah diceritakan oleh pensayarah aku Dr. Nan, tentang seorang perempuan melayu yang memakai baju kurung tetapi berebut-rebut ketika hendak naik bas. Memang buruk betul rupanya.

Sebelum tu memang ramai orang sudah menunggu bas. Seperti biasa sebelum bas berhenti di tempat perhentian bas orang sudah mula berebut-rebut hendak menaiki bas.Bagi yang kuat tenaganya mudah bagi mereka untuk naik bas. Ada seorang aweks berbaju kurung dan bertudung litup ni pun bukan main bersungguh-sungguh berebut nak naik bas.Melihatkan orang sudah mula berebut-rebut aweks ni pun tak mau ketinggalan. Apalagi rebut jangan tak rebut.

Keadaan memang kecoh. Biasanya apa sahaja yang boleh dicapai oleh tangan untuk melonjakkan kita naik ke bas akan kita capai. Disebabkan terlampau bersesak-sesak ada orang yang tertarik tudung, baju dan kain aweks ni. Aku tak taulah mungkin juga sengaja atau mengambil kesempatan.

Namun tiada siapa yang boleh dipersalahkan kesemuanya mempunyai matlamat yang sama. Tertolak, tertarik, tertembi dan banyak lagi ter sudah menjadi rutin yang perlu dihadapi. Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai. Kalau takut berebut-rebut jangan harap dapat duduk di dalm bas.

Menurut pensyarah aku kejadian ni berlaku depan mata dia. Akhirnya apa yang dikurung oleh baju kurung tidak terkurung lagi. Tudung tercabut, baju koyak dan kain terlondeh. Kome bayangkan apa yang tinggal.

Segala-galanya jelas, nyata dan terang. Ada yang ketawa, ada yang bersimpati dan tak kurang juga yang membiarkan begitu sahaja. Namun ini mungkin menjadi pengalaman dan pengajaran yang sangat berharga kepada Aweks ni. Oleh itu don`t drink and drive

1 ulasan:

  1. www.murahborongvietnam.com
    best pemborong baju kurung vietnam

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...