Nuffnang

Pengikut

Ahad, 31 Mei 2009

KOMENG : Pelawak Tersohor di Indonesia

Kalau di sebut nama Alfian Syah ramai yang tak berapa kenal Namun kalau di sebut Komeng sudah pasti hampir seluruh rakyat indonesia mengenalinya. Aksi-aksi lawak sepontan nya cukup mencuit hati dan sentiasa mampu menghamburkan gelak ketawa penonoton yang tidak henti-henti. Agak lama jug aku tak mengikuti perkembangan pelawak-pelawak Indonesia

Kalau dulu kita selalu mendengar dan menyaksikan lawak-lawak benyamin s dalam filem. Selepas itu ada lagi beberapa nama yang aku tak berapa ingat. Ada yang memang kelakar secara semulajadi, ada yang dibuat-buat, dan ada yang fizikalnya nampak kelakar tapi langsung tak kelakar.

Bagi kita di Malaysia Nabil merupakan pelawak generasi baru negara. Namun akhir-akhir ni aku rasa Nabil seolah-olah hilang sentuhan kelakarnya. Hati aku dah tak tersentuh dengan aksi kelakarnya. Macam Saipul apek masih maintain kelakarnya.

Di Indonesia antara pelawak yang menjadi fenomena ialah Komeng. Memang kelakar lawak-lawakya. Apabila dia buka mulut orang pun mula gelak dengan lawaknya yang bersahaja dan selamba.

Kombinasinya dengan pelawak lama seperti tukul dan darsono juga menjadi. Anda boleh saksikan dalam bar video diatas. Ambil yang nombor dua tu. Cuma mungkin telo indonesia yang kuat mungkin menghalang pemahaman anda tentang apa yang nak disampaikan oleh komeng.

Komeng terjun ke dalam industri hiburan sebagai DJ radio dari tahun 1993 lagi. Kemudian dia banyak menjadi juruacara majlis. Banyak sekali sinetron komedi yang dibintanginya. Antaranya

Kompor Diamor (TPI, 1991), Akal-akalan (Indosiar, 1996), Otak-Otak Kuda (TPI 1996), Malioboro (TPI, 1996), Liliput (2001), Puteri Duyung (SCTV, 2001).


Pada tahun lepas dia membintangi filem pertamanya Anda Puas Saya Loyo. Antara pelawak idolanya ialah benyamin S. Aku pun dah mula teruja dan tercuit hati dengan aksi-aksinya sebagai perlawak tersohor di Indonesia.



Wayar Putus 3


Jadual waktu dan guru adalah ibarat isi dan kuku. Jadual waktulah yang menentukan pergerakan seharian cikgu di sekolah. Tanpa Jadual Waktu sekolah akan jadi haru-biru dan tenggelam punca. Selalunya jadual waktu di tampal di meja atau dalam buku rekod mengajar. Jadual keseluruhan guru dalam sesebuah sekolah biasanya di pegang satu salinan oleh pengetua.

Sebagai guru kita mesti mematuhi jadual waktu yang telah ditetapkan tanpa sebarang alasan. Perubahan jadual waktu memang kerap berlaku terutamanya awal tahun. Namun kadang-kadang sehingga pertengahan tahun pun jadual waktu masih di rombak disebabkan perkara-perkara yang diluar jangkaan dan tidak dapat dielakkan.

Aku nak sambung lagi cerita cikgu wayar putus dan jadual waktu. Cikgu ni memang tak pernah hirau dan kurang ambik berat tentang jadual waktu. Kadang-kadang ikut suka dia je nak masuk kelas. Banyak kali insiden dia nak masuk kelas orang lain.Ataupun orang terpaksa menunggu dia tak keluar-keluar dari kelas yang dia mengajar walaupun masanya dah habis.

Bila dia tiba di satu-satu kelas semacam dah jadi satu amalan dia akan bertanya pelajar "waktu apa sekarang ni?" walaupun kadang-kadang ada cikgu lain dalam kelas tu. Pelajar-pelajar pun kadang-kadang dah jemu nak jawab soalan. Ini menunjukkan kelemahan dia sebagai guru yang mungkin tau atau tak ambil tahu atau kurang ambil tahu tentang jadual waktu.

Ada sekali tu dia tergopoh-gapah datang ke kelas dan terus nak masuk kelas tu. Oleh kerana ada cikgu lain sedang mengajar di dalam kelas tu maka seperti biasa dia akan tanya pelajar "Waktu apa sekarang ni?". Yang best tu ada sorang budak jawab "kalau jadual waktu pun tak tau, tak payah jadi cikgu".

Sekali dengar memang kasar jawapan budak tu. Tetapi kalau difikirkan kali kedua ada kebenaran jawapan itu. Jadi Cikgu Wajib kena tahu jadual waktu. Jadual waktulah yag akan menentukan kelicinan dan kelancaran Core Business kita P&P. Kalau tidak jangan jadi cikgu.....

Looks Young


Tadi aku tengok dalam konsert jom heboh kat TV3 Jamal Abdillah menyanyi. Mak oiii new look nampak muda dan bertenaga walaupun usia dah mencecah 50 tahun. Kalau tengokkan gayanya macam 30-an lagi.

Kalau tengok hero filem barat kadang-kadang kita tak percaya umur dan mencecah 50 ke 60 tahun. Tapi masih steady, still young dan energetic. Tengok Pierce Brosnan masih kelihatan muda. Stallone still energetic dan masih laku di layar perak.

Aku rasa trend ni dah mula merebak ke Malaysia bila artis-artis yang berusia 45 ke atas masih diterima baik. Yang aku heran nampak muda walaupun dah tua. Kalau aku umur 50 tahun macam mana lah ropanya.

Tengok Aznil, Jamal Abdillah,M.Nasir dan Amy Search masih kelihatan muda, bertenaga dan laku. Kalau dulu trend ini cuma berlaku di Hollywood tetapi kini suasana itu dah ada kat Malaysia. Orang masih boleh terima. Kalau dulu hero atau penyanyi yang diterima hanya yang muda. Yang tua tak berapa laku. Yang laku hanya kelapa tua.....

MAZWAN ANAK GAJAH

Semasa aku terlibat sambutan hari guru peringkat daerah tidak berapa lama dulu aku dah mula mendengar tentang kehebatan dan kemerduan suara seorang pelajar asli ni. Kemudian aku dipindahkah (dipaksa pindah) dengan alasan Cikgu Lebih (lesen besor bagi sekolah untuk memindahkan cikgu yang tidak disukai,kaki melawan dan menyusahkan pentadbir).

Semasa aku di sekolah baru di Tapah aku dapat menyaksikan secara lebih dekat kehebatan dan kelunakan suara Mazwan anak Gajah. Tapi masa tu suaranya agak teganggu sebab mungkin perubahan umur baligh. Suaranya agak pecah dan kasar namun kemerduan tu masih ada.

Setiap kali ada persembahan peringkat sekolah dan daerah nama Mazwan pasti ada dalam senarai. Malahan RTM Ipoh juga kerap memanggil Mazwan untuk membuat persembahan. Pada tahuan lepas Mazwan mencuba nasibnya dalam ujibakat AF7. Semua peringkat dia lepas namun Astro tak boleh ambik sebab dia masih belajar lagi. Astro mintak dia datang lagi tahun hadapan.

Aku rasa tahun depan Mazwan mesti tersenarai sebagai pelajar AF pertama di kalangan orang asli. Mana tahu tiba-tiba jadi johan pulak dia. Orang asli pertama di AF memang satu sejarah dalam industri seni negara.

Selamat pengantin baru Mas 30.5.2009













Mulanya je cuti sekolah maka berderet-deret lah walimatulurus. Hari ini kat tempat aku sahaja ada 3 walimatulurus serentak. Tak dapat jugak nak pergi mana-mana kenduri kahwin sebab terpaksa menghantar anak ke Kursus Motivasi Skor A anjuran Bank Rakyat bertempat di Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang, Perak.

Semalam aku ke Walimatulurus sepupu aku Mas di Changkat Sodang Sri Iskandar Perak. Aku dan family berada di sana dari pagi sampai la ke lewat petang. Suasana majlis sangat,sangat dan sangat meriah. Aku rasa orang yang datang tak berhenti-henti. Khemah yang disediakan sentiasa bersislih ganti orang. Rasanya dah 2 ke 3 kenduri yang lepas-lepas pun macam ni lah siuasananya. Memang Happening.

Walaupun khidmat Catering digunakan namun suasana kemeriahannya tak pernah kurang. Makanan dihidangkan kepada tetamu yang datang. Orang akan lebih rasa dihargai dan rasa lebih nilai layanan kalau dibandingkan dengan buffet. Aku rasa Buffet berapa tak sesuai untuk kenduri kahwin. Terutamanya dalam masyarakat melayu yang penuh nilai adab kesopanan dan menebal nilai ketimurannya.

Walaupun mudah,senang dan menjimatkan masa, tenaga dan wang. Tetapi bagi pengunjung yang datang seolah-olah terbiar dan tidak diraikan. Akhir-akhir ini trend buffet dah mula bertukar trend hidang. Banyak kenduri kahwin yang aku hadir dah mula kembali kepada trend hidang. Catering-catering yang adapun dah mula menawarkan khidmat menghidang dengan harga yang berpatutan.

Semoga budaya gotong-royong dan menghidang ini kembali subur kerana inilah yang mengukkuhkan asas-asas sendi budaya melayu dan mewujudkan serta mengukuhkan semangat persaudaraan dan kerjasama yang tinggi.

Jumaat, 29 Mei 2009

Waya Putus 2


Aku sambung lagi kisah cikgu putus wayar tu. Sejak kedatangan dia macam-macam benda yang dibuatnya. Kalau di tegur benda yang dibuat tu salah ada je alasannya. Satu-satu tugas dan benda baru yang kita nak terangkan kat dia, dia kata tak payah semua dia dah tau. Bila perkara itu dilaksanakan amatlah menyimpang daripada arahan yang diberikan.

Fening memang feninglah. Satu peristiwa yang agak melucukan berlaku semasa sambutan hari guru tahun lepas. Biasalah bila sambutan hari guru pelajar-pelajar akan buat macam-macam persembahan utuk menghargai jasa guru.

Bila sampai giliran persembahan guru, tak de guru yang nak naik buat persembahan. Entah macam mana ada lah sorang pelajar melaungkan nama guru ni untuk buat persembahan. Dengan penuh confident dan bangga dia mencapai microphone serta menyanyikan lagu Inggeris.

Kalau tengok pada gaya penuh penghayatan. Siap pejam-pejam mata dan tangan di angkat ke atas dan ke bawah. Kadang-kadang di genggamnya tangan. Mungkin dia menjiwai lagu itu.Namun suaranya tuhan saja yang tahu. Langsung tak sedap. Tak usah lah cerita bab pitching dan sebagainya. Nak dengo pun tak lalu. Suara katak ong ong tu lagi sedap.

Apa lagi budak bukan main sorak le. Bila dengor je sorakan yang kuat lagi dahsyat le dia nyanyi. Dia tak tengok kat bawah pentas semua orang tengah ketawakan dia. Habih je persembahan dia turun dengan bangga sambil lambai-lambai tangan. Macam artis la pulak. Cikgu oh Cikgu....

Wayar Putus

Dalam dunia pendidikan kita akan jumpa pelbagai ragam manusia. Dari peringkat kementerian, JPN,PPD dan sekolah. Kepelbagaian ragam ini yang mewarnai dunia pendidikan. Kalau bercerita tentang budak sekolah lagilah banyak ragam dan cengkadaknya.

Hari ni aku nak cerita pada kome tentang seorang pendidik yang susah aku nak istilahkan. Macam tak betul pun, sasau pun ada senang cerita macam putus wayar. Sekolah mana aku rahsiakan. Takut juga aku mungkin dia ni FBI,CIA atau CSI. Nanti di blok nya blog aku tak dapat aku memblog lagi.Dia ni guru wanita.

Masa dia mula-mula dipostingkan di sekolah sekarang katanya dia di hantar ke situ untuk dia merubah keadaan disitu. Sebab mana-mana sekolah dia pergi dia ada tugas dam misi untuk merubah sekolah tersebut. Katanya lagi dia mempunyai banyak idea canggih.

Apa yang dia buat. Mula-mula dia mintak kat pengetua untuk tulis kata-kata hikmat kat dinding sekolah. Pengetua pun benarkan. Yang best tu semua dinding kat sekolah ditulisnya dengan kata-kata hikmat. Dia menggunakan teknik freehand. Kalau cantik tak pa. Ikut suka dia je. Aku tengok dah macam budak-budak conteng dinding. Warna yang digunakan langsung tak matching

Apa yang terlintas dalam kepala dia, dia akan tulis. Oleh kerana dia tak sukat dinding tu dengan ukuran tertentu maka ada perkataan yang tak muat di barisan pertama dia akan sambung di barisan kedua. Contohnya Sekolah ku Syurga ku. Setengah pekataan Syu kat baris atas. Sambungan rga kat bawah. Kome bayangkan lah.

Maka memang berubahlah keadaan sekolah tersebut. Hampir semua dinding sekolah di tulisnya. Berjaya juga misinya nak bawak perubahan yang besar. Sampai semua orang pening kepala tengok apa dia buat. Dia buat selamba je malah sangat berbangga dengan hasil kerja seninya yang agung itu. Mungkin ini juga yang dia katakan idea canggihnya itu. Memang Cangggggggihhhhhhhhh....

BALASUNGKAWA ABDUL HAMID BIN AHMAD


Hari ni sorang lagi member minum kedai kopi aku kembali ke rahmatullah. Terkejut dan sedih aku mendengarnya. Namun memang dia dah lama menderita kanser tekak. Masa aku jumpa dia baru-baru ni badannya kurus. Makan pun gunakan tiub. Memang sedih aku tengok dia. Terngiang-ngiang lagi katanya 3 kali kimoterapi sihat lah dia. Rupanya...........

Dia ni dulu kerja posmen. Kemudian dia dapat medical board kerana penyakit nye itu. Dalam masa yang sama dia juga mengusahakan kantin Sekolah Menengah Choong Hwa Bidor. Dah hampir 10 tahun dia bertahan disitu. Lembaga pengelola sekolah tak mau lepaskan dia kerana masakannya yang sedap dan sikapnya yang senang bertolak ansur.

Dia ni juga seorang aktivis politik semasa zaman Dato` Seri Junus Wahid jadi ADUN. Apa pun aku amat respect kat dia ni kerana dia bijak mencari ruang dan peluang dalam perniagaan. Sikap nya yang sederhana dan mudah didekati menjadikan dia disukai kawan dan lawan. Sama-sama lah kita membacakan alfatihah.......

Khamis, 28 Mei 2009

Suhaimi Mior Hassan - Apabila Isteriku Tertawa


Suhaimi Mior Hassan - Apabila Isteriku Tertawa

Aku sering dilanda kerinduan
Pada keamanan pada kedamaian
Namun semua gelora
Hilang entah di mana
Apabila isteriku tertawa

Aku risau memikirkan harga rumah
Makin melambung tinggi
Langsung tiada batasnya
Namun segala risau
Terus hilang ke mana saja
Apabila isteriku tertawa

Ketawanya pendek sahaja
Bagaikan sengaja direka
Namun penuh bermakna
Lantas mengubat segala duka

Aku sering memohon pada Dia
Agar aku dan isteri sentiasa bersama
Kerna semua derita hilang entah ke mana
Apabila isteriku tertawa

First Love

Apa jadi tiba-tiba awek lama kita atau lebih tepat first love kita tiba-tiba muncul semula dalam hidup kita. Mungkin dulu dia berkahwin sekarang dah solo mungkin disebabkan cerai hidup atau cerai mati. Kemudian dia berhasrat untuk menjalin semula hubungan ngan kita.

Kata member aku Zayyat dia sanggup ambil awek lama dia jadi isteri nombor dua. Pernah kah kita terfikir perkara tersebut mungkin berlaku atau akan berlaku pada masa hadapan. Takut juga nak memikirkannya. Sekarang boleh le cakap tak hendak. Bila dah di depan mata susah juga nak cakap.

Namun bagi aku kita fikirkanlah kembali saat jatuh, bangun, susah dan senang dengan isteri yang ada. Kalau ikutkan perasaan memang tak pernah cukup. Namun fikirkan kesusahan dan kepenatan menguruskan segenap kehidupan rumah tangga. Menyediakan makanan, membasuh baju anak-anak, menggosok baju anak-anak dan kadang-kadang menghantar anak-anak ke sekolah.

Semuanya menuntut penggunaan tenaga dan emosi yang tinggi apatah lagi bagi isteri yang berkerjaya. Tahap kestressannya juga tinggi. Kadang-kadang bila isteri pergi kursus 2-3 hari semua benda rutin terpaksa kita take over. Masa tu baru lah kita dapat rasa bertapa susah, penat dan tak laratnya menguruskan urusan-urusan seharian.

Namun aku teringat bait-bait lagu Suhaimi Mior Hassan Apabila isteri ku tertawa. Apabila tengok isteri ketawa,senyum dan gembira itulah saat yang menyeronokkan dan auranya satu rumah. Kalau diam tak mau bercakap dan bad mood auranya juga kena pada seluruh ahli keluarga. Dia atas aku nukilkan lirik lagu tersebut untuk renungan kita yang bernama Suami....

Cinta Sekolah


Aku banyak menyaksikan keruntuhan rumah tangga kawan-kawan dan kawan kepada kawan. Banyak punca berlakunya perceraian. Ada berpunca kes ekonomi, ada punca kes main kayu tiga, ada kes isteri sukakan orang lain dan tak kurangnya atas sebab-sebab yang remeh.

Ada satu kes yang melibatkan kawan aku. Walaupun lama dah tak jumpa ngan dia ni, bila sekali aku jumpa dia terkejut aku bila dia cakap dia dah solo. Kesnya kerana suaminya bercinta dan akhirnya berkahwin dengan anak murid sendiri. Sedangkan dulu inilah pasangan yang tak boleh dipisahkan. Ke mana pergi bersama. Siang, malam, pagi dan petang. Melekat je....

Sebenornya bab bercinta ngan anak murid ni bukan masalah baru. Kalau kome nak tau terutamanya di sekolah menengah budaknya mengancam. Kalau tak kuat iman mau mukarram di lautan nikmat. Kadang-kadang budak yang ngorat cikgu. Kome percaya aku yang tak berapa qute tan fotorgenik ni pernah kena ngorat ngan student.

Apa tah lagi cikgu-cikgu yang ala-la hindustan dan pan Asia. Ada sorang lagi saudara aku yang mirip nasir bilal khan hampir porak-peranda rumah tangga kerana ada anak murid yang minat kat dia dan mula mengungkap ayat-ayat cinta. Bila isteri tau, perang besar la. Situasinya macam lagu Anita Sarawak."You know apa yang jadi pada satu hari, hai perang besar you see". Sampai handphone pun bini pegang. Memang parah bro!

HUBUNGAN INTIM (SEKS)


Kadang-kadang kita mengharapkan sesuatu yang fantastic dalam hubungan suami isteri. Tapi kita tak pernah bercakap dan berbincang ngan isteri tentang apa yang kita hendak. Kalau masa bercinta dulu macam-macam perkara dibincangkan ada je isunya. Kadang-kadang perkara-perkara yang tak sepatutnya pun dibincangkan.

Apabila dah jadi suami isteri kadang-kadang kita lebih banyak diam, kurang berbincang, memendam rasa. Kadang-kadang kita teringin juga perkara-perkara kejutan daripada isteri ke atas kita. Namun memang dah jadi penyakit kita takkan bagi tau dia apa yang kita hendak sebenarnya.

Malahan seolah-olah menjadi taboo kepada kita untuk berbicara dan berbincang dengan isteri tentang perkara sulit atau lebih tepat perkara yang ada relate dengan hubungan intim (SEKS). Kadang-kadag sesetengah orang aku tengok ditempat kerja bukan main lagi mengucapkan bahasa-bahasa, ayat-ayat atau perkataan-perkataan berunsur lucah. Kadang-kadang takut kita mendengornya.

Sedangkan dengan isteri sendiri tak pernah kita berbincang tentang apa yang kita hendak dan apa yang dia inginkan dalam hubungan intim. Aku rasa tak de salahnya berbincang tentang perkara-perkara tersebut kerana ini akan menjadikan rumah tangga yang lebih aman dan tenteram. Apa komen kawan-kawan?, Bila keluar cerita-cerita macam ni aku mesti ingat Benjo.

Selasa, 26 Mei 2009

BALASUNGKAWA SAIDIN BIN BAHARUM


Bulan ni sahaja ada lima kematian berlaku di tempat taku. Bulan lepas ada empat kematian. Tadi semasa aku mengiringi jenazah ke kubur banyak kubur-kubur baru yang masih merah tanahnya. Tak sampai seminggu aku menulis artikel tentang jiran aku yang meninggal, hari ni sorang lagi jiran aku meninggal dunia.

Aku memanggil pakcik ni dengan nama pakcik saidin. Di tempat aku dia dikenali dengan nama Saidin Zan. Masa mula-mula tempat ni diteroka keluarga aku dengan keluarga pakcik saidin macam isi ngan kuku. Dalam seminggu kadang sampai dua tiga kali keluarga aku pergi ke umah pakcik ni.

Aku masih ingat lagi peristiwa rombongan ke Cameron Highland masa umur aku 6 tahun. Arwah emak aku dan isteri pakcik saidin (aku panggil makcik zan) ni lah yang merancang rombongan. Zaman tu rombongan memang Happening dan pasti mendapat sambutan menggalakkan.

Seterusnya banyak aktiviti kemasyarakatan yang sama-sama arwah emak aku dan mak cik zan ni terlibat sama. Seterusnya Makcik Zan dan Pakcik Saidin gigih mengusahakan perusahaan kicap,cili sos dan tomato sos atas jenama DinZan. Dipasarkan dimerata-rata tempat. Aku salute denga usaha ini sebab hingga kini perusahaan tu masih bertahan.

Satu lagi yang istimewanya rumah Pakcik Saidin ni selalu je ada orang yang berkunjung mungkin kerana sikap keramahan. Semua orang senang dengan pakcik dan makcik ni. Apa pun sama-sama lah kita menghadiahkan alfatihah kepada arwah Pak Cik Saidin. Al-Fatihah........

Pakcik Saidin ni pernah dirawat secara personally oleh taukeh HPA mai secawan Hj. Ismail semasa dia kena ketumbuhan dalam otak dulu. Mak cik Zan ni memang rapat sangat ngan HJ. Ismail HPA. Masa aku jadi stokis HPA makcik zan nilah upline aku.

HADIAH HARI GURU




Setiap kali hari guru kedai ni pasti penuh. Terdapat pelbagai cenderamata dan hadiah yang cantik-cantik dengan harganya yang sangat berpatutan serta banyak pilihan. Aku pun hampir saban tahun apabila nak menyambut hari guru disinilah tempat untuk membeli hadiah.

Agaknya dah jadi trend di sekolah-sekolah Apabila hari guru ada tukar-tukar hadiah sesama guru. Hadiah tu pulak ditentukan harganya. Sapa yang tak beli dia tak kan dapat hadiah. Kadang-kadang kelakar juga bunyinya. Macam syok sendiri pun ada dan macam perangai budak-budak pun ada.

Kedai hadiah ni terletak disebelah MAYBANK Bidor (Jalan Persatuan). Setiap kali hari guru taukeh kedai ni pasti tersenyum lebar. Bukan sahaja cikgu yang beli termasuk juga anak-anak cikgu dan anak-anak bukan cikgu yang membeli hadiah untuk dihadiahkan kepada guru mereka.

Apa yang aku perhati kalau ada 15 cikgu yang mengajar mereka maka 15 lah hadiahnya. Termasuklah anak-anak aku. Seorang ada 15 guru kali dengan empat anak. Lu fikirlah sendiri jawapannya. Wow berniaga hadiah lebih untung daripada berniaga unta (kata hussin lampoyan)

Isnin, 25 Mei 2009

GAMBAR-GAMBAR R&R ULU BERNAM ARAH SELATAN






AGRO BAZAAR R&R ULU BERNAM



Memang dah jadi trend sekarang ni di mana-mana R&R mesti ada Agro Bazaar. Aku memang tak pernah masuk ke Agro Bazaar ni. Agro Bazaar ni di bawah kendalian FAMA. Namun bila aku singgah ke R&R Ulu Bernam aku cuba jengok-jengok apa yang ada kat Agor bazaar.

Apa yang aku perhatikan banyak produk-produk IKS yang dijual disini. Memang sesuaiah untuk dijadikan ole-ole. Produk asas tani terutamnya IKS Bumiputra banyak dijual disini. Kita kena sokong ni. Di sini terdapat juga produk-produk cenderamata dengan harga yang berpatutan.

Selain itu terdapat juga kedai makan. Namanya agak unik sikit "Tuuuu dia Pak Tam Sedap bagi tau kawan tak sedap bagi tau Pak Tam". Pak Tam ni ada kedai makan yang besar di Selayang depan Stadium Selayang. Memang sedap masakan dia. Kalau ke Selayang selalu juga aku singgah kedai dia. Apa lagi pekena sup la.

MEE KARI-ZUL KATIB




Kalau bercerita tentang mee kari aku rasa mee kari zul katiblah yang paling sedap, lazat dan menyelerakan. Asalnya aku bukanlah peminat mee kari.Namun bila aku rasa mee kari Zul Katib terus tak boleh lupa. Memang nalerke....

Mulanya Zul Katib ni berniaga di gerai depan stesen bas Tg. Malim. Memang ramailah orang yang makan mee kari. Berhampiran kedai Zul Katib terletak pula warung nasi lemak yang famous di Tg. Malim.

Apabila jalan dilebarkan maka kedai-kedai di depan stesen bas Tg. Malim terpaksa dirobohkan. Agak lama juga aku tak makan mee kari ni kerana aku tak tau di mana dia berniaga selepas itu.

Kemudian satu petang member aku ajak makan mee kari sedap kat hentian rehat ulu bernam. Kami pergi ikut jalan belakang (melalui kebun kelapa sawit). Bila sampai kat hentian rehat aku nampak tertera tulisan Zul Katib. Baru aku tau ropanya Zul Katib berniaga kat R& R Ulu Bernam.

Selain Mee Kari kedainya juga jual nasi campur. Sedap jugak sebab lauknya fresh. Namun berbanding dulu ada satu bahan yang tak de dalam mee kari ni iaitu kerang. Kalau tidak lagi kow.

Kedai Mee kari Zul Katib bernombor 6.Kalau nak rasa pau Yik Mun yang sedap tu anda boleh berkunjung ke kedai nombor 2 tak payah nak masuk ke Tg. Malim. Nak rasa masakan western berkunjung ke kedai nombor 4 TM western Food (kedai ni milik kawan arwah Emak aku).

Kalau singgah ke R&R Ulu Bernam cuba lah Mee Kari Zul Katib. Betul-betul Holiyau..

Ahad, 24 Mei 2009

CICAK MAN 2


Agak lama aku tak nengok wayang di pawagam. Kalau dulu panggung Cathay dan Lido lah tempat nak nengok wayang. Aku mula nengok wayang sendiri masa tingkat 2. Filem apa aku dah lupa. Rasanya Indiana Jones,Best of the best, Kick Boxing, James Bond,Rozana Cinta 87 dan banyak lagi le.

Antara geng-geng aku nengok wayang Mizi pie, lee, nizam dan razak . Balik nengok wayang selalunya kami singgah makan nasi goreng ayam kat warung Seri pengkalan. Warung ni masih ada lagi cuma bila aku singgah selalu tutup. Mizi cukup suka makan kat sini. Aku pun tak tau sebab apa. Adakah kerana @#$%^& .Memang Happening betui zaman tu. Masa tu zaman rock tengah kuat.

Ramai lah artis-artis rock yang kita jumpa di panggung wayang. Antaranya Man Boron vokalis Bloodshed, Kumpulan Teja, SYJ dan May. Kadang-kadang balik nengok wayang round-round jugak kat super kinta nengok orang jamming.

Bulan 12 tahun lepas anak-anak aku nak sangat nengok cicak man 2. Memandangkan ada masa free dan budject pun ada aku bawalah deme nengok wayang. Memang canggih panggung wayang sekarang. Pandangan aku tentang filem Cicak Man 2 memang bagus le kualiti dia.Kualiti bunyi dan gambar wow mavelous. Aku juga cukup teruja tengok lakonan Tamara Blezenski yang cun tu.

Akhirnya daripada satu filem masa cuti sekolah tu jadi empat filem yang aku dan anak-anak tonton. Cicak Man 2, Brainscan, Senario dan Lost & Faun. Filem Lost & Faun ni aku nyesal bawak anak-anak aku. Banyak sangat dialog double meaning. Aku beranggapan filem ni filem lawak dah tentu bebas unsur-unsur macam tu. Sebab dia tulis untuk tontonan seisi keluarga. Patutnya kena tulis 18SX.

Sabtu, 23 Mei 2009

BAHASA JEPUN


(Di petik darri forum carigold)

01. Yang pemarah - KEIJI CACIMAKI

02. Yang suka berjimat - SAYORI SUKAMURA

03. Yang bisu - KIETA TADASORA

04. Yang suka makan nasi - NANACHi KASIBANYA

05. Yang suka layan blues - APO NADIKATO

06. Yang suka belajar - ASHIKO ULANGKAJI

07. Yang kerap bikin kacau - WAKASI HURUHARA

08. Yang sangat kedekut - MATIMATI TAMOKASI

09. Yang suka sangat tidur - ICHIBAN TIDOMATI

10. Yang suka mengintai - HINTAI AKOSUKA

11. Yang tua - TARAGIGI PADANMUKA

12. Yang kena tinggal bini - SUSAHATI BINILARI

13. Yang suka merempit - SAJA CARIMATI

DATUK AHMAD SHABERY CHEEK

Gambar 1: Encik Auzir dan Datuk Ahmad Shabery Cheek
Gambar 2: Encik Auzir dan Datuk Azian (Pengerusi SPNB Syarikat Perumahan Negara Berhad)
Gambar 3: Datuk Azian & the Gang
Gambar 4: Datuk Ahmad Shabery Cheek dan orang kampung
Gambar 5: Datuk Ahmad Shabery Cheek diiringi pasukan kompang
Gambar 6: Datuk Khushairi (Adun Slim) dan Datuk Ahmad Shabery Cheek
Gambar 7: Orang-ramai menikmati juadah

Pada satu hari tahun 2008 aku ditelefon oleh seorang brother ni minta aku bantu dia organise satu event meyambut menteri penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek. Aku pun serba salah boleh ke aku buat buat. Tambahan pula aku terus dilantik sebagai pengerusi majlis merangkap pengerusi sambutan.

Aku dah le tak Fotorgenik dan tak kacak macam member aku Yusri Bakir dan tak sepetah macam Kak Wan Zaleha Radzi yang aku minat tu. Cuak juga aku nak cakap depan menteri. Mujurlah aku ada juga pengalaman berucap depan Raja Nazrin. Maka pengalaman lama itu sedikit sebanyak memujuk hati ni "aku boleh buat".

Namun aku tak tau mengapa majlis ni pada peringkat awalnya mendapat sabotaj orang-orang tertentu hingga hampir tak jadi. Tetapi berkat keizinan tuhan majlis ni dapat juga diteruskan dengan jayanya. Kehadiran lebih seribu orang walaupun anggaran awal hanya 600 orang. Maklum la masa tu lepas pilihanraya sentimen marahkan kerajaan dan menteri masih kuat.

Menu utama yang cukup laku pada petang tu ialah cendol Bidor yang famous tu. Rasanya memang sedap dan kow. Nanti aku ceritakan dalam artikel akan datang. Menu lain pun licin dan calat. Pendek kata segala-galanya mencapai objektifnya.

Habis je majlis tu aku rasa cukup puas walaupun letih yang teramat. Seminggu lepas tu masih terasa keletihannya. Shabery Cheek ni memang sempoi dan simple orang dia. Cuma aku terkilan tak dapat ambik gambo ngan dia. Tak Sempat maklum le jadi MC...................

PESTA MENANGKAP IKAN DI NIGERIA






Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...