Nuffnang

Pengikut

Ahad, 3 Mei 2009

WILL ADA POWER TAK DA


Tahun 2006 dan 2008 aku pernah dengar ceramah tentang menangani gejala stress dari orang yang sama Encik Gulam Muzammil. Memang best ceramah dia puas, mantap dan mengesankan. Sepanjang 2 jam kejap je masa berlalu rasanya. Cikgu-cikgu pun bagi tumpuan dan khusyuk mendengo. Kalau cikgu mau dengo ceramah tu kira ok la tu. Selalunya Cikgu dengan penceramah sama naik je suara.

Antara cara menangani stress menangis. Kalau tak boleh menangis cakap ngan haiwan contohnya kucing. Cakap dengan penuh perasaan dan tengok mata kucing terbedik-bedik maknanya dia faham le tu. Jangan cakap ngan beruk susah beruk ni tak paham. Beruk le katakan. Tidak takkan orang cakap bodoh macam beruk. Aku pernah dengor seorang cikgu tu cakap kat budak stupid like monkey

Salah satu tanda stress bagi orang perempuan apabila dia banyak bercakap. Dan orang lelaki pulak menjadi pendengarnya. Kesan sampingannya orang perempuan lebih panjang umur sebab stress dia dah release bila dia bercakap. Lelaki yang dengo semua masalah tu dia simpan dalam akhirnya kena sakit jantung. Kalau dah hari-hari dengor kuliah si isteri boleh meletup jantung. Katanya lagi di wad gila ramai orang lelaki.

Wanita ada 2 hormon yang menjaga dia sakit jantung. Selagi ada haid dia akan ada hormon tu. Orang lelaki jangan mintak hormon tu pulak. Kalau lelaki ada hormon tu, nanti kalau jalan alignment lari, suara garau jadi halus, elok-elok keras macam besi terus lembut jadi sotong.

Antara tanda stress bagi guru boleh tengok pada cara jalan nak masuk kelas. Kalau laju jalannya maknanya kurang stress dan tandanya dia nak masuk kelas pandai. Kalau slow je maknanya dia stress sebab nak masuk kelas hujung atau kelas bemasalah. Ada juga yang kelas hujung dia akan masuk lambat kadang-kadang langsung tak masuk pun ada. Antara reaksi lain ialah hasil kerja yang tidak produktif dan berkualiti, mudah bosan terhadap kerja dan berlakunya masalah hubungan individu serta banyak MC (Swasta atau kerajaan)-macam perli aku je.

Satu lagi yang menarik aku ialah peronaliti orang stress yang kita boleh tengok apabila anak bawak kad kemajuan untuk sain. Kalau keputusan teruk dan menyainnya emak selalunya mak akan cakap" Tak pa la man belajo lagi" Kalau bapak yang sain dia kan cakap macam ni "Berguni beras dah kamu makan ini keputusan kamu dapat. Ini keturunan mak kamu le ni".

Sebenarnya banyak lagi point-point penting. Aku cuma ambik yang menarik dan mencuit jiwa. Sebenarnya duit bukan ukuran untuk jiwa menjadi tenang. Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Itu sebab orang kaya-kaya dan banyak duit terutamanya Dato`-dato` yang kahwin ngan artis pun bercerai salah satu sebabnya Will ada Power tak da pun. Ini pun merupakan punca boleh stress. Isterinya cantik tapi tak boleh buat apa power dah tak da. Bukan cakap aku tu cakap penceramah tu.

Semoga kita masih dikurniakan will dan power yang kuat dan mantap. Sapa dah tak de power jumpa kawan aku Benjo dia ada macam-macam produk. Katanya batang keladi pun boleh jadi batang besi. Ha Ha Ha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...