Nuffnang

Pengikut

Ahad, 3 Mei 2009

GILA


Gila ialah penyakit yang menyerang akal yang mungkin berpunca daripada kecederaan saraf, akibat perlanggaran, kuman atau ditumpangi makhluk halus. Akibatnya akal tidak berfungsi secara normal. Penyakit ini juga boleh berlaku akibat tekanan jiwa atau serangan kuman yang disertai dengan gangguan makhluk halus.

Orang yang hilang akal biasanya bertindak diluar tabiat manusia normal. Kekuatan fizikal bagi mereka yang ditumpangi makhluk halus akan menjadi lebih kuat daripada biasa.

Gila Keturunan

Gila keturunan tidak semestinya diwarisi daripada ibu dan bapa. Mungkin warisan datuk, nenek ke atas. Serangan gila ini boleh berlaku tanpa sebab tertentu ataupun dengan sebab tertentu seperti tekanan jiwa,, masalah pergaduhan dalam rumahtangga, peperiksaan, tekanan tempat kerja. Waktu gilanya tak tentu masa.

Gila jenis ini juga boleh berlaku mengikut edaran masa tertentu seperti setahun sekali atau sempena peristiwa tertentu seperti gilanya naik masa bulan mengambang dan surut semasa bulan menurun. Ada juga menyebut ini sebagai gila isim.

Ada juga yang gila disebabkan menuntut ilmu dunia yang ada pengaruh jin dan syaitan. Aku pernah tengok orang yang gila jenis ni depan mata. Dia tak boleh terlampau marah maka dia akan meracau-racau dan memekik-mekik. Dan aku juga pernah mendengar cerita dari pada member baik aku tentang pengalaman beliau melihat member baiknya menerima rasukan makhluk halus sehingga membawa maut.

Memang hidupnya macam orang gila. Jenuh juga di rawat tak sembuh-sembuh. Akhirnya seorang ustaz yang merawat tu terpaksa berdialog dengan makhluk halus tu tentang apa yang makhluk tu nak. Kata makhluk halus tu dia nak orang tu menderita dan mati.

Akhirnya mati juga orang tu keadaan yang menyayat hati. Jadi jalan terbaik untuk membenteng diri dengan perkara-perkara tersebut ialah 5 kali solat sehari semala.m Banyak baca Al-quran dan amalkan doa nabi Sulaiman. Orang yang strok pun mudah dirasuk makhluk halus. Ini pengalaman aku sendiri semasa merawat arwah emak aku yang strok.

Dia tak boleh marah. Kalau marah muka akan jadi hitam macam bukan muka dia. Kesakitan dia akan berlari-lari di seluruh badan. Kejap kat kaki dan kejap kat tangan. Masa dia meninggal jenazahnya kekuning-kuningan. Kata orang yang pakar perubatan makhluk halus itu tandanya. ada sesuatu yang merasuk dalam badannya .Tak sanggup aku nak tulis. Wallah hu alam........


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...