Nuffnang

Pengikut

Ahad, 3 Mei 2009

Kuasa Matlamat.



Sudah hampir 2 tahun Ali di tempatkan di Hostital Bahagia. Sepanjang tempoh itu pelbagai jenis rawatan dan cabaran yang dilalui oleh Ali. Semakin hari Ali menunjukkan tanda-tanda semakin sembuh. Doktor juga mengesahkan Ali sudah senbuh. Ali akan dibenarkan pulang sekiranya berjaya melepasi ujian terakhir.

Kata Doktor dengan lembut "Kamu sekarang sudah sembuh. Sebentar lagi kamu boleh keluar. Sebelum kamu keluar boleh saya tanya kamu satu soalan"? Jawab Ali "Boleh". "Bila kamu dah tak tinggal di sini apa yang kamu nak buat?".

Jawab Ali " Saya akan datang ke sini dan mengopak-ngopak dinding Hospital".Kata Ali dengan serius dan kemudian ketawa.

Jawab Doktor "Oh tak boleh, tak boleh keluar masuk balik". Ali menjalani rawatan setahun lagi. Genap setahun Doktor tersebut membuat ujian lagi dengan bertanya soalan.

"Apa kamu akan buat selepas keluar dari sini Ali?". Jawab Ali "Saya berminat bekerja di kuari" Jawab Ali. Kata Doktor "oh dah sembuh dah, Bagus Ali manusia ,mesti bekerja.

"Lepas tu kamu nak buat apa?". Tanya doktor "Lepas tu saya ambik batu besar dari kuari, saya datang sini dan baling ke dinding hospital biar terkopak" Jawab Ali.

"Oh tak boleh, tak boleh, makin teruk kamu ni, masuk balik" kata doktor.

Ali meneruskan kehidupan sebagai pesakit mental setahun lagi. Genap setahun Doktor bertanya dengan Ali. " Apa kamu nak buat selepas kamu keluar nanti?". "Tuan doktor saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana membantu saya selama hari ini" Kata Ali.

"Oh tak mengapa". Dah sembuh ni bisik hati doktor. "Lepas tu kamu nak buat apa?'". Tanya doktor. "Saya nak bekerja nak kumpul wang"kata Ali. "Dah ok ni, kita mesti bekerja untuk mencari wang" Kata Doktor dan bertanya "Lepas tu kamu nak buat apa?".

"Lepas tu saya nak beli kereta"Celah Ali. "Bagus Ali kamu dah makin sembuh"ujar doktor. "Seterusnya kamu nak buat apa?" Tanya doktor.

"Lepas tu saya akan buka tayar kereta, saya ambil tiubnya, kemudian saya buat lastik dan cari batu besar dan lastik dinding hospital biar kopak-kopak dinding hospital". Kata Ali sambil ketawa. Doktor pun sama-sama ketawa sehingga terguling-guling.

Moralnya ialah tentang Matlamat. Dalam apa pekerjaan kita mesti ada matlamat dan akan berusaha mencapai matlamat tersebut walau dengan apa saja cara sehingga berjaya. Masa aku rajin ceramah motivasi dulu cerita ni aku selalu ceritakan. Bila sampai endingnya apa lagi pecah satu dewan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...