Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 3 Oktober 2009

Monolog 4.30 pagi


Tatkala malam semakin jauh meninggalkan tengahnya ayam mula berkokok bersahut-hutan. Kesunyian malam kian terasa. Sesekali bunyi cengkrik peneman setia memecah kesunyian malam. Mata semakin cerah tanpa ada tanda-tanda hendak layu.

Banyak perkara yang menerjah ruang fikiran. Satu-persatu ibarat peluru di lapang sasar. Datang dan pergi silih berganti. Horizon minda seolah-olah tiada bertepi. Terus menyelinap ke seluruh akal, jiwa dan raga. Menyentap-nyentap ruang fikir. Sayup-sayup bisikan keinsafan atau bisikan silbi silih berganti.

Aku pasrah untuk meneruskan perjuangan dalam keterbatasan masa yang semakin mencemburui. Meragut kudrat dan rasional akal untuk terus mencari akal untuk mengakal segala khilaf, onak dan ranjau. Mungkin aku berjaya terus mengayuh sisa-sisa kudrat untuk mencapai sebuah Utopia di pulau harapan. Aku pun tak pasti adakah sisa hidup ini mampu menggagahinya.

Ataupun kalah sebelum berjuang. No retreat No surrender, No pain no gain. Semoga cahaya sirna tidak membatasi pergerakan dan daya ku untuk terus mengharungi ombak tsunami dan lautan api.

Keterbatasan masa semakin mencemaskan. Adakah kudrat ini terus mampu seiring dengan anjakan paradigma moden yang terus mengganas mengantikan nilai-nilai lama. Mampukah aku terus bersaing dengan akal serba kosmopolitan dan ide-ide magis.


Hanya padaMU ku berserah..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...