Nuffnang

Pengikut

Isnin, 12 Oktober 2009

Jom Juget (Joget)


Joget dan orang asli memang tak boleh dipisahkan dah sinonim. Ibarat isi dan kuku, bagai aur dan teping. Amat berkait rapat dalam kehidupan mereka. Dan tak sah kalau dalam joget ni kalau tak de minum-minum sampai mabuk. Yang bestnya tu orang kita pun ramai yang joint berjuget ni. Maklumlah masa ni la dapat menari dengan anak-anak remaja asli yang darring pakaiannya.

Tak terkecuali anak-anak murid aku. 2 orang daripada memang kaki joget yang dah sampai pada tahap ketagih. Minum minuman keras dah macam minum air sejuk. Selamba je. Oleh kerana aku agak rapat dengan mereka maka kadang-kadang mereka tak malu nak menceritakan pada aku. Namun aku sebenarnya ada seorang informer yang akan memberi laporan setiap kali Joget diadakan.

Ada juga yang mengajak aku pergi joget. Katanya "Kalau Cikgu nak tengok joget datang le". Hampir setiap 2 bulan atau 3 bulan sekali ada la pesta joget. Selalunya apablia ada upacara perkahwinan maka pada waktu malamnya ada la joget sampai pagi. Setiap kali ada joget mereka akan bagi tau pada aku tarikh dan tempatnya.

Aku pun memberi pengakuan macam beria-ria nak pergi. Tak berani aku takut terjebak, aku bukan jenisnya yang kuat sangat macam Azmi Ahmad. Kena tangkap basah ngan orang asli tak pasal aku. Mereka ni kalau dah berjoget memang tak ingat apa menurut informer aku.

Informer aku memang bagus, maklumatnya tip top. Bukan sahaja cerita malah siap boleh meniru pulak aksi joget kawan-kawannya. Satu hari dia melaporkan pada aku "Cikgu malam tadi Wak Jul (bukan nama sebenar) joget macam cuci pinggan" Sambil menggayakan wak jul menari dengan punggung tertonggek dan tangan di pusing-pusing seperti aksi sedang membasuh pinggan.

"Cikgu Han safi pulak macam orang mabuk terangkat-angkat tangan dan terhangguk-hangguk" katanya lagi Kalau kome tengok memang kelakor gila aksinya. Banyak kali aku nak rakam gaya dia meniru kawan-kawannya menari tapi dia tak mau.

Menurut informer aku lagi mereka kadang-kadang dah macam GRO, siapa pun boleh menari dengan mereka memandangkan mereka dah mabuk masa tu. Ini yang orang kita suka sangat pergi joget. Kalau ada yang mengambil kesempatan pun siapa yang tahu.

Selepas joget tu biasanya mereka akan keletihan dan tidur di mana-mana. Selepas tu aku tak tau la apa yang berlaku. Sebab informer aku tak sampai ke situ siasatannya. Inilah sebenarnya senario dalam kehidupan mereka. Kalau tengok di sekolah mukanya baik-baik. Namun apabila ada pesta joget mereka berubah sekelip mata. Hanya Jauhari yang mengenal maknikam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...