Nuffnang

Pengikut

Selasa, 27 Oktober 2009

Betul la Awak lagi gelap


"Ini kerajaan aaaa... semua tara guna, pilih kasih" Rungut Cikgu Hendra (bukan nama sebenar). "Apa pasal ?" tanya member aku Syeikh Rosli. "Biasiswa ke pinjaman ka semua kasi melayu punya orang". Aku dan 2 orang member senyum je.

Sebenarnya dah acap kali cikgu tu bercakap tentang perkara seumpama ini. Asal bersembang dengan dia di kantin sekolah ada sahaja yang dirungutkannya. Ada sahaja perkara yang dia tak puas hati. Sampai kadang-kadang aku and the gang dah malas nak layan lantak kamu la.

Dia memang padai bercakap, susah juga nak mematahkan hujahnya. Hanya Syeikh Rosli je yang boleh layan dan mematahkan hujah di ni. Kadang-kadang kesian juga aku melihat dia minum sorang-sorang. Tak de orang nak minum dengan dia kerana mulutnya yang sepanjang masa membebel tak puas hati. Kalah Cik Joyah.

Oleh kerana dia old timer dan otai yang tak berapa lama lagi nak pencen, ramai Cikgu yang pekakkan telinga. Tak terlayan kerenahnya. Dia tak puas hati mungkin disebabkan sampai hampir pencen dia masih tak dinaikkan apa-apa pangkat. Kome bayangkanlah dia dapat jadi Cikgu pun nasib je . Menggunakan keputusan SPM entah tahun bila dengan keputusan Bahasa Melayunya gagal. Untuk memenuhi syarat untuk menjadi guru dia terpaksa berkursus setiap kali cuti.

Banyak kali ambil kertas BM tetap gagal. Syarat pengambilan guru-guru dahulu tidaklah seketat sekarang ini. Cuma dia ni ada kelebihan boleh berbahasa Inggeris. Itu sebab dia masih kekal di sekolah menengah memandangkan pada masa itu sekolah aku amat kekurangan Guru Bahasa Inggeris.

Kalau tidak lama dah kena tendang ke sekolah rendah. 2 tahun sebelum pencen dia ditukarkan ke sekolah yang jauh daripada rumahnya. Kome tahu apa jadi, ikut suka dia nak datang sekolah ke tidak dan ikut suka dia nak balik sekolah. Pengetua sekolah tak boleh buat apa. Namun anak-anaknya semua menjadi dan menjadi Top Student kat sekolah aku.

Berbalik kepada perbincangannya dengan Syeikh Rosli tadi. " Semua pilih kulit" tambahnya lagi. "Lain kulit dia kasi, kalau hitam punya kulit dia tara kasi". Dengan selamba Syeikh Rosli membalas " Aya, sini mari, kasi lu punya tangan" Syeik rosli mengarahkan Cikgu Hendra ni. Sambil tu syeikh Rosli membandingkan tangannya dan tangan Cikgu Hendra dan berkata.

"Sapa lagi hitam awak ka saya". Kalau di bandingkan warna tangan memang Syeikh Rosli ni lagi gelap daripada Cikgu Hendra ni. Merasakan Hujah dapat dipatahkan dengan idea spontan Syeik Rosli terus Cikgu Hendra tak jadi merungut sambil ketawa meninggalakan meja dan berkata "Betul la awak lagi gelap, saya sikit putih"..........

Untuk kodin84 terimalah lagu Ojo Kesandung


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...