Nuffnang

Pengikut

Selasa, 24 November 2009

Trilogi 1: Wow manisnya


Cerita 46 Top 60
Hari ni berlaku lagi peristiwa yang melucukan dalam hidup aku. Peristiwa ni berlaku semasa berbuka puasa tadi. Maka lengkapkan 3 peristiwa yang aku rasa berlaku tanpa disengajakan dan memang di luar kawalan otakku yang waras.

Peristiwa pertama berlaku agak lama dulu. Kisahnya begini selepas walimatul urus di rumah opah aku air gula biasanya banyak lebih. Bagi mengelakkan pembaziran, air gula disimpan dengan ditutup rapat di dalam botol air mineral. Ada yang diletakkan di atas para dan ada yang diletakkan di dalam peti ais.

Disebabkan terlampau dahaga aku membayangkan betapa sedap, sejuk dan nyamannya air sejuk di dalam botol air mineral yang ada di dalam peti sejuk. Tanpa berlengah aku pun mengambil gelas dengan rakusnya. Aku menuangkan sedikit air gula yang terdapat dalam botol mineral di atas para.

Kemudian aku buka peti ais dan menuang air mineral sejuk dalam botol air mineral yang terdapat dalam peti ais ke dalam gelas. Disebabkan terlampau dahaga aku pun terus minum. Mak Datuk manisnya, pada pendapat aku mungkin air gula yang aku mula-mula ambil tu terlampau manis.

Aku pun apa lagi tuang lagi air sejuk tu. Bertambah manis. Aku pun tuang lagi air sejuk. Lagi manis. Aku pun hairan mengapa semakin aku tuang air sejuk ni, semakin manis rasa airnya. Lama jugak aku mencari sebab musababnya.

Kemudian baru aku terfikir yang aku sangkakan air sejuk tu rupanya air gula. Ropanya di samping botol air gula diletakkan di atas para ada juga botol air gula diletakkan di dalam peti ais. Aku tersenyum sendiri mengenangkan kebodohan diri sendiri.

Patut la semakin di tuang semakin manis. Dalam hati aku mujur la orang tak nampak. Kalau tidak malunya. Itu lah penangannya tak mau bertanya dengan orang. Sapa yang susah, sendiri jugak susah...... hai memang shushah, shushah.

2 ulasan:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...