Nuffnang

Pengikut

Selasa, 3 November 2009

Daripada durian ke Strawbery




Kelas aku yang satu ni merupakan nightmare bagi kebanyakan cikgu. Ada yang gentar, takut dan tak kurang juga yang menyampah. Kelas ni adunan antara pelajar lemah dan pelajar yang nakal.

Ada pelajarnya kaki rempit. Ada pelajarnya kaki curi motor. Ada pelajarnya kaki pukul dan buli. Dan ada juga pelajarnya yang kejap ada kejap tak de. 2 ke 3 bulan tak de lepas tua ada balik. Pelajarnya terdiri daripada pelajar asli,india dan melayu. Memang betul-betul one Malaysia

Sesetengahnya pula terlampau diam dan menyendiri. Ada juga yang kaki merayau di kawasan sekolah dan ada yang terlampau lembut perwatakannya. Memang kalau tak betul-betul di tackle budak-budak ni memang boleh kena darah tinggi dan stress. Dalam entry yang lepas aku ada cerita tentang ciri-ciri guru yang stress antaranya masuk lewat atau pun langsung tak masuk kelas. Inilah yang berlaku pada kelas ni.

Macam member aku yang sorang ni semasa jadi guru disiplin dia kena darah tinggi dan kencing manis. Sesudah melepaskan jawatan tersebut hilang kencing manis dan darah tingginya. Berbalik cerita tentang kelas ni. Hampir setengah pelajar kelas ni datang ke sekolah melenggang kangkong. Hanya bawa beg kosong.

Apabila ditanya semua tak de. Buku teks tak de, buku tulis tak de dan alat tulis pun tak de. Apabila disuruh buat latihan barulah terkial-kial mencari buku tulis. Masa nilah ciluk menciluk buku terjadi. Hari ni aku ciluk buku hang, Esok hang ciluk buku aku.

Tambahan kebanyakan pelajar meninggalkan buku latihan di dalam meja. Apalagi mana-mana pelajar yang tak datang bukunya akan jadi mangsa bagi mereka yang datang. Setakat guna buku kawan ok lagi. Masalahnya apabila semua muka surat yang ada latihan dalam buku kawannya semuanya dikoyak. Nampak la macam buku baru. Setiap kali latihan setiap kali itulah buku baru. Nama kawan diliquid ganti nama dia.

Selepas itu kawan yang lain pulak akan buat macam tu jugak. Kitaran ini akan berlaku hingga akhir tahun. Itu belum bab pensil dan pen. Mangsanya pelajar-pelajar yang diam. Habis pen dan pensil kena ciluk.

Salah seorang pelajar kelas ini adalah merupakan taikor melayu yang pernah aku ceritakan dalam entry senbelum ini. Pelajar ni merupakan pelajar yang paling nakal. Setakat kena penampor atau rotan dah jadi makanan. Rileks je. Datang ke sekolah begnya kosong.

Satu hari tu aku minta buku latihan asalnya. Kata kawannya itulah satu-satu buku latihan yang dia ada. Yang lain semuanya dia ciluk buku kawan ataupun latihannya dibuat dalam kertas kosong. Gambar atas tu gambar sebenar bukunya.

Amat doif. Kulit buku memnag tak de. Tulisan dalam buku dah kembang sebab kena air hujan dan yang bestnya tu hanya latihan aku yang ditulis dalam buku tu. Aku tanya cikgu lain punya latihan mana. Jawab kawan-kawannya "Tak pernah buat cikgu".

Sebenornya aku sedih jugak. Sebab pelajar ni tergolong dalam pelajar yang cerdik. Disebabkan kenakalannya menyebabkan pelajarannya merosot. Hari terakhir sebelum periksa aku minta dia menulis karangan. Aku cakap kat dia "tolong la sekali ni je cikgu nak tengok kamu tulis karangan dengan baik". Kome tau apa jadi?. Hari tu dia menulis karangan sepanjang 350 patah perkataan.

Bahasanya baik, tersusun indah dan penuh dengan kosa kata yang baik. Kalau di asah boleh jadi penulis ni. Malangnya dia tidak menggunkan kelebihan tersebut. Potensi dirinya digunakan pada jalan-jalan yang tak betul. Namun akhir-akhir sikapnya agak lembut sedikit.

Daripada risikan agen-agen aku, rupanya dia dah ada aweks. Patut la lembut sikit. Kalau tidak sebatu boleh dengor kalau dia bercakap......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...