Nuffnang

Pengikut

Khamis, 19 November 2009

Mat Tongkang


Aku cukup suka dengan nama-nama orang-orang lama. Antaranya Wan lebor, Mat keras, Mat Tongkang, Panjang Ibrahim, Uda Kassim , Tok Tulis, Opah Baru, Pak Itam Jabor, Wan Penuh dan sebagainya.

Antara nama-nama tersebut merupakan mereka yang sangat rapat dengan aku dan kesemuanya sudah menjadi arwah. Umpamanya Wan Penuh ni merupakan opah kesayangan aku. Dialah orangnya yang mendidik aku semenjak aku kecil. Daripada dialah aku pandai mengaji Al-quran. Zaman kecil aku banyak dihabiskan dengan arwah opah aku.

Sementara Uda Kassim pula ialah moyang aku yang merupakan bapa kepada Opah aku Wan Penuh. Manakala Panjang Ibrahim ialah bapa kepada Uda Kassim. Maknanya selepas moyang kita nak panggil apa?. Adakah nak panggil monyet. Aku teringat pada satu ketika dulu seorang nenek pangkat moyang aku berpesan kepada aku "Kalau kamu ada anak esok jangan panggil aku monyet". Aku pun berfikir agak-agaknya nak panggil apa ya?.

Kalau orang jawa mungkin lagi hebat bunyi namanya. Umpamanya sahabat baik aku yang bernama Yusri bin Bakir, Bakir bin Mingin dan mingin bin Wongso. Selepas tu aku dah tak tau. tak pernah aku tanya. Aku rasa mesti nama-nama moyang dan m@#$%^nya lebih sedap selepas itu.

Wan penuh merupakan emak kepada arwah emak aku yang berkahwin dengan datuk aku yang bernama Tok Mat Tongkang. Yang bestnya tu ayah kepada ayah aku pun di panggil dengan nama Mat Tongkang kerana kepandaiannya membuat tongkang.

Semasa menyusuri jalan ke rumah emak saudara aku ke Kg. Lembah batu 17 Padang, Rengas, biasanya aku akan melalui bekas tapak rumah arwah datuk aku Mat Tongkang. Apabila lalu di sini akau menunjukkan kepada anak-anak aku arah tapak rumah arwah datuk aku dan aku pun berkata "Inilah tapak rumah moyang kome Tok Mat Tongkang"

Penerangan aku di sambut oleh anak nombor tiga aku yang sentiasa melahirkan banyak vocab baru "Apa ayah Mat Longkang?". Seperti biasa la lain yang aku cakap lain yang dia faham apabila Mat Tongkang berubah menjadi Mat Longkang.

Apalagi seperti biasa aku sekeluarga ketawa macam nak pecah perut. Selepas itu anak aku yang ketiga tu menyambung semula pertanyaannya. "Mat longkang tu tinggal kat sini ke ayah?". Maka bertambah kuat la kami ketawa......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...