Nuffnang

Pengikut

Ahad, 8 November 2009

Master ji


Ada sorang cikgu ni (Cikgu X) suka sangat menceritakan kisah dia dah melanjutkan pelajaran ke peringkat Master. Asal masuk kantin je mulalah dia bercerita tentang masternya. Macam-macam kisah. Daripada kisah pensyarah, pelajar dan subjek yang dipelajarinya.

Apabila dah kerap sangat kisah tersebut diulang-ulanng kadang-kadang membosankan kepada kita yang mendengarnya. Aku dah lali tentang kisahnya lantak le berapa ribu kali pun dia nak bercerita.

Sesekali aku bertanyakan juga kepadanya tentang bagaimana nak menyambung master. Apalagi bertambah sedap la Cikgu X ni bercerita apabila ada orang yang bertanya tentang master. Kita tanya sikit je, dia punya cerita berjela-jela. Yang tak tahannya punya la kuat dia bercakap.

Rupa-rupanyanya ada dua orang Cikgu otai ni pasang telinga je setiap kali dia bercerita. Mereka pun agaknya dah naik jemu mendengar cerita yang sama. Tunggu masa je nak ngenakan Cikgu X ni. Tiba-tiba salah seorang Cikgu otai berbangsa India Cikgu Hendra (bukan nama sebenar) bangun dan berkata. "Saya pun sudah lama ada master tapi tara bising la".

Cikgu yang selalu cerita tentang master pun bertanya kepada Cikgu Hendra "Ya ka Cikgu, tak tau pulak saya yang cikgu sudah ada master". "Dah lama ke Cikgu ada master?" Tanya nya lagi. "Banyak lama la, muda-muda sudah ada master, belum jadi cikgu pun saya sudah ada master". Kata cikgu Hendra.

Cikgu X mula kehairanan. Mungkin sebelum ni dia ingat dia sorang je ada master. Yang bestnya tu dia bertanya kepada cikgu otai tu "Master apa Cikgu?". "Ini baju John master, seluar John master, master kad dan saya punya kawan pos master".

Sorang lagi Cikgu otai menyampuk "Saya luar dan dalam master, Sambil melondehkan sedikit seluar untuk menunjukkan seluar spender berjenama John master". Aku dan kawan-kawan semuanya ketawa terbahak-bahak.

Merah padam muka cikgu X. Mulai hari itu sunyi lah kantin aku daripada kisah master. Alahai Cikgu Master.......

4 ulasan:

  1. ckLah selalu kena relief kelas dan kerja-kerja cikgu yang pergu kelas kuliah master.....


    Dah habis master...dia jadi jurulatih PLKN pulak...relief lagi....

    Lepas tu dia dapat cikgu cemerlang pulak...selalu tak ada di sekolah....kita relief lagi!

    Ha..ha...maka jadilah ckLah 'Cikgu Relief Terbaik!'

    BalasPadam
  2. patutnya kena kongsi gaji deme ni. Tak adillah macam tu. Deme dapat dua income. Elaun, kelim dan sebagainya sedangkan kita menanggung kerja deme. Meman tak patut ni...

    BalasPadam
  3. haha..gaban lawak! cikgu hendra? (subr*?) cikgu yang selalu sembang camtu cikgu pompuan ke laki?

    BalasPadam
  4. ini cerita kat sekolah lama cikgu, cikgu hendra tu pun dah pencen

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...