Nuffnang

Pengikut

Rabu, 4 November 2009

Muhammad di dalam kitab agama Hindu


Buku ni aku beli dah lama, namun belum sempat aku membacanya. Oleh kerana hari ni aku MC kerana sakit kaki, maka aku mengambi lkesempatan membacanya. Makin dibaca makin best makin baca makin best dan makin baca makin best. Sedar tak sedar habis satu buku aku baca hari ni.

Buku ni bertajuk Bukti-bukti Sains dan Sejarah kerasulan Nabi Muhammad. Rugi anda tak membacanya kerana buku ni sarat dengan pelbagai penemuan yang mengejutkan. Isu-isu yang biasanya kita terlepas pandang di tulis semula dalam gaya tulisan yang mampu mencambah pemikiran kita.

Antara bab yang menarik ialah tentang Kisah Nabi Muhammad yang ada di ceritakan dalam Kitab Agama Hindu.Antara kitab suci agama hindu yang awal ialah kitab Vedas. Kemudian lahir pula kitab Brahma, Aranyak, Upanishad dan Purana.

Kebanyakan kitab ini di tulis dalam Bahasa Sanskrit dan di tulis sebelum kelahiran Nabi Isa. Cerita tentang Nabi Muhammad ini ditemui dalam dua sumber utama iaitu Vedas dan Purana. Dr. Ved Prakash Upaddhayaya mengatakan Nabi Muhammad disebut dengan empat nama dan gelaran iaitu Narashangsa (Yang terpuji), Antim rishi (Utusan Terakhir), Kalki Avatar (Utusan Akhir Zaman) serta Mamaha dan Ahamiddhi (Muhammad dan Ahmad).
Narashangsa

Antara sifat Narashangsa yang disebut di dalam kitab Atharva Veda "Dia menggunakan unta sebagai kenderaannya" (Atharva Veda 20:127:2). Apabila merujuk hadis riwayat bukhari meriwayatkan "Anas meriwayatkan nabi mempunyai seekor unta yang dipanggil Adhba yang tidak dapat dikalahkan oleh seseiapa pun dalam perlumbaan dan latihan...."

Kitab atharva Veda juga menyebut " Dia mempunyai 12 isteri" Sememangnya nabi mempunyai 12 iateri Khadijah, Saudah, Aishah, Hafsah, Zainab bt Khuzaimah, Juwairiyah, Zainab, Ummi Salamah, Ummu Habibah, Maimunah, Safiyah dan Mariah Kopti.

Seterusnya Atharva Veda menyebut "Tuahn akn memulaikannya dengan 10 kalungan di leher". Dr. Ved Prakash berpendapat ini adalah simbolik yang melambangkan 10 sahabat nabi yang terjamin ke syurga iaitu Abu Bakar, Omar, Othman, Ali, Talha, Zubair bin Awwam, Saad bin Abu Waqas, Said bin Zaid,Abdul Rahman bin auf dan abu Ubaidah Al- Jarrah..

Kitab Atharva Veda juga menyebut "Dia akan menerima anugerah 10,000 ekor lembu". Dr. Ved Prakash menjelas lembu adalah perkatan metafora yang melambangkan golongan baik dan berperkerti mulia. Ia dikaitkan dengan 10,000 ribu sahabat nabi yang menguasai Mekah pada tahun 8 hijrah.

Bersambung lagi esok........

2 ulasan:

  1. Salam Anjang,

    Terima kasih atas perkongsian ilmu mengenai buku ini..terasa turut teruja utk membacanya..Dulu saya ada membaca buku La Tahzan..Don't Be Sad..pun sangat bagus..

    BalasPadam
  2. Waalaikum salam

    Saya banyak dengor tentang buku dalam facebook, kat mana ada jual buku ni dan siapa pengarangnya. Ataupun buku ni ada dijual secara online

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...