Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 21 Februari 2009

Hokmah dan Binah


Di dalam kitab asal Taurat amat jelas persamaanya deangan kitab suci al-quran yang mengandungi ilmu pengetahuan, undang-undang moral, tujuan penciptaan manusia, tuhan dikenali pencipta, bersifat mutlak, telah wujud daripada permulaan masa, menjadikan seluruh alam ini, objek-objek angkasa, benda bernyawa dan tidak bernyawa serta seluruh keidupan ini.

Namun sebaliknya Kabbalah mendakwa tuhan itu Ein- Sof tuhan muncul darpada bentuk tunggal kepada bentuk yang banyak. Tuhan yang pelbagai ini disebut sebagai sefiroth.(mempunyai pelbagai wajah). Namun bagaimana tuhan berubah daripada bentuk tunggal kepada bentuk yang banyak masih menjadi misteri. Semua nya ini dibuat secara spekulasi sahaja.

Mereka juga mendakwa tuhan berada dalam satu bentuk kembar sebagai lelaki dan perempuan atau emak dan bapak Hokmah dan Binah. Hubungan kreatif Hokmah dan Binah melahirkan bentuk-bentuk lain.

Mereka juga mendakwa manusia tidak dijadikan sebaliknya bersifat dengan sifat ketuhanan. Manusia dan tuhan mempunyai kesatuan bermula dengan adam kadmon (Nabi adam), Bukti ini dapat dilihat dalam nilai nombor dalam bahasa Ibrani untuk nama Adam dan Jehovah (Adam dan tuhan) (Tetragrammaton-empat huruf ibrani membentuk satu nama tuhan - Yod he vav he) kedua-duanya adalah 45. Pentafsiran kabbalah tuhan adalah sama dengan adam.

Semua manusia dalam kedudukan yang tinggi adalah sama sperti tuhan. Disinilah lahir konsep bangsa Yahudi itu sebagai Choosen people (manusia terpilih, mulia dan martabat tinggi) Semua bangsa lain bukan yahudi dianggap sebagai Goyim (Haiwan ternakan) yang boleh diperlakukan apa sahaja. Ini juga dapat ditemui dalam protokol-protokol yahudi masa kini.

Ada dua doktrin mesir jahiliyyah yang utama yang telah dimasukkan disini 1. Mereka menolak semua benda telah dijadikan daripada tiada kepada ada- teori ini disebut teori materialis dalam dunia moden kini. 2. Manusia itu tidak dijadikan dan bahawa mereka bertanggungjawab ke atas kewujudan mereka sendiri- kini teori itu dikenali sebagai humanisme sekular dalam dunia moden.

Kedua-dua teori ini telah menguasai dunia lebih daripada dua abad yang lepas dan Freemasonlah yang bertanggungjawab meyakinkan kebenaran teori ini kepada manusia moden .Amat jelas kedua-dua teori ini berasal daripada Mesir Purba yang juga didebut Kabbalah. bersambung lagi esok.

2 ulasan:

  1. bagus banget artikel kamu ni! research lagi dan lagi dan kongsikan pada kami!

    BalasPadam
  2. terima kasih bang sudi singgah di anjang blog

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...