Nuffnang

Pengikut

Selasa, 17 Februari 2009

TEMPLAR DAN KABBALAH


Semasa berada di Batul Muqaddis mereka telah menjalankan cari gali di kawasan kuil Sulaiman bagi mendapatkan barang peninggalan kuno dan manuskrip yang mengandungi asas rahsia tradisi agama Yahudi dan Mesir Purba.

Usaha mereka tidak sia-sia mereka telah berjaya menemui barang-barang purba yang mengubah pandangan mereka terhadap dunia. Mereka telah mula menganut satu sistem kepercayaan dan falsafah yang sama sekali berbeza degan amalan kristian, nmrayakan perayaan pelik dan mengamalkan ilmu hitam.Kesemua amalan mistri itu disebut Kabbalah

Kabbalah merupakan suatu cabang ilmu mistik dalam agama Yahudi.Kabbalah juga merupakan satu sistem yang kembali kepada penyembahan jahilliyyah yang telah wujud sebelum Taurat dan mula tersebar luas di dalam agama yahudi selepas taurat ditirunkan.

Menurut pakar sejarah Yahudi Theodore Reinach manyatakan bahawa Kabbalah merupakan racun yang tersembunyi yang memasuki pembuluh darah agama Yahudi dan mengerumuninya. Menurutnya lagi Kabbalah adalah penyimpangan pemikiran manusia yang paling teruk. Sebahagian doktrinnya berkaitan amalan sihir. Selama beratus-ratus tahun kabbalah telah menjadi batu asas kepada semua jenis upacara sihir. Dipercayaai rahib yahudi yang mempelajari kabbalah mendapat kuasa sihir yang hebat.

Bagaimanapun ramai di kalangan bukan Yahudi yang terpengaruh dengan amalan ini dan cuba mengamalkan doktrin-doktrin ini. Walaupun agama Yahudi adalah agama monoteisme yang diterima dengan penurunan kitab taurat kepada nabi musa tetapi yang menghairankan disuatu sudut lain terdapat satu sistem yang dinamakan Kabbalah asas amalan sihir yang diharamkan oleh agama Yahudi.

Dari mana datangnya Kabbalah ini. Bersambung esok....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...