Nuffnang

Pengikut

Selasa, 17 Februari 2009

ROSSLYN TEMPLE , EDINBURGH SCOTLAND


Kuil ini terletak 10m km dari Edinburg.Kuil ini telah dihiasi simbol-simbol fahaman jahilliyyah mereka. Pada peringkat awal anggiota-anggota templer telah tinggal di kawasan ini terutamanya selepas mereka mendapat perlindungan Baron St. Clair. Pada tahun 1446-1448 kuil ini telah dibina oleh Sir William St. Clair. Anggota Freemason dan Rosicrucian telah membantu dan terlibat sepenuhnya dalam pembinaan kuil ini.

Rumah-rumah baru dan sebuah rumah persatuan juga telah dibina di perkampungan tersebut.Pelan dan hiasan kuil ini amat unik. Ia merakamkan kuil Herod dengan baik sekali malahan telah dihiasi dengan simbol-simbol Freemason.

Antara hiasannya ialah memaparkan pemimpin-pemimpin Hiram dan pembunuh-pembunuhnya, satu ukiran upacara penerimaan, gerbang batu lingkungan dan kompas-kompas. Kuil kecil ini telah dibina dengan menggabungkan gaya senibina dan hiasan Hebrew,Goth, Norman,Keth, Sakandanavia, Templar dan Freemason.

Kuil ini mendapat bantahan daripada paderi-paderi kristian kerana terlampau banyak unsur jahilliyyah dan amalan misteri yang menyimpang daripada ajaran sebenar kristian. Akhirnya 31 ogos 1592 kuil ini telah dimusnahkan. Namun pengaruh Freemason terus menular ke seluruh Eropah. Permulaan keseniaan agung Freemason adalah kepunyaan Templar dan penghujungnya adalah kepunyaan Freemason

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...