Nuffnang

Pengikut

Ahad, 8 Februari 2009

Berminat dengan tanaman serai peha ayam?


Cymbopogon citratus atau serai merupakan tanaman komersil terkini. Permintaan serai di seluruh dunia sangat tinggi dan permintaan melebihi penawaran. Hari ni bayak syarikat yang cuba mengkormesialkan tanaman serai. Namun satu pesan aku berhati-hati. Kerana banyak syarikat ni syarikat orang jagung (conman) Antaranya yang ada perkataan bio, ada juga koperasi yang bunyi akhirnya macam gedik-gedik dan banyak lagi.

Oleh kerana banyak sangat tawaran bulan dan bintang syarikat-syarikat orang jagung maka ramai yang terkena. Kesian janji apabila tempoh matang 6 bulan dia nak beli balik hasilnya. akhirnya janji tinggal janji. Rupanya syarikat ni hanya berminat membekalkan benih dan baja sahaja. Bila dah matang pandai-pandai le jual sendiri.

Kalau anda betul-betul berminat dengan tanaman serai peha ayam ni aku ada seorang kawan yang dah berjaya dalam tanaman serai ni. Yang bestnya tu dia dapat contract farming dengan satu taukeh kilang memproses serai di sungai buloh. Ada agreement dan akan diterangkan detail tengtang segala-galanya dari proses menanam sehinggalah menuai. tak de seliundung-selindung semua telus.Cuma kena ada modal dan tanah. Hasil akan dibeli semula setelah matang dalam tempoh 6 bulan. Dalam kajian terkini serai ini ada bahan aktif di dalamnya yang boleh meghapuskan cancer 100%.

untuk keterangan lanjut e-mail trashlobit@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...