Nuffnang

Pengikut

Isnin, 14 September 2009

Aku dan Gayong



Semasa aku di sekolah menengah, aku pernah belajar silat gayong. Belajar silat masa tu memang menjadi kebanggaan. Memang dah lama aku teringin untuk belajar silat. Hampir 2 tahun aku mengabdikan diri belajar silat gayong. Orang lain petang-petang main bola, aku sibuk belajar Silat Gayong.

Pelbagai buah, kunci dan pukulan yang terpaksa diingat. Sempat juga aku mandi minyak dan berjalan di atas bara api. Sehingga kini beberapa kunci gayung masih tersemat di dalam ingatan. Pendek kata kalau sesak bolehlah digunakan. Selain gayung aku juga pernah menuntut silat hak, yang menjadi fenomena di sekolah aku pada satu ketika dulu.

Pelbagai kehebatan tentang silat hak ini digembar-gemburkan seperti boleh melompat tinggi, boleh hilang dan sebagainya. Cerita-cerita sebegini menarik minat ramai rakan-rakan aku untuk turut serta mempelajari silat hak ini.

Tempat bagi mendapat tauliah silat hak ini ialah di Sungkai daripada seorang yang bernama Ustaz Mokhtar. Sehingga sekarang guru silat tu masih hidup lagi. Selalu juga aku jumpa kat pekan sungkai. Selalunya kalau kawan-kawan nak menuntut ilmu hak di Sungkai , maka romah aku le jadi port deme.

Selepas itu aku belajar pulak seni silat sabil yang dipelopori oleh Mahaguru Noruzzaman berasal dari kampong Lubok Merbau, Kuala Kangsar. Bagi aku seni bertempur yang diajarnya memang praktikal dan boleh digunakan dalam apa sahaja situasi. Mahaguru Noruzzaman sememangnya dihormati oleh kawan dan lawan antaranya mahaguru Supandi Parto pengasas silat (aku dah lupa namanya)

Kalau tak silap aku Sultan Perak Sultan Idris pernah bagi dia anugerah. Kemudian aku menuntut pulak silat pancaindera daripada seseorang yang bernama Roslan di assam kumbang, taiping. Silat ini lebih kurang macam silat Hak juga.

Minat aku dengan seni mempertahankan diri tidak berhenti di sekolah. Semasa di Universiti aku berjinak-jinak pulak ngan silat cekak. Namun tak lama sebab bagi kau silat ni tak mencabar daripada segi fizikal.

Aku beralih ke seni mempertahankan diri Tang Hup Moh Do Kwan (Macam Takwando). Lama juga aku menuntut bertahan menuntut silat ini. Aku memang sukakan aksi fizikalnya yang lasak dan tendangan yang padu.

Namun dalam banyak silat dan seni mempertahankan diri aku sebenarnya lebih suka dan jatuh cinta kepada Silat Seni Gayong. Aku pun tak tau mengapa mungkin sebab keaslian seni tersebut dan keindahan buah, bunga, kunci dan pukulannya.

Aku cukup berterima kasih kepada Cikgu Amin Hamzah yang mengajar aku Silat Gayong. Hari ini Cikgu Amin Hamzah menjadi orang yang berpengaruh dalam silat gayong di perak. Walaupun usianya hampir mencecah 64 tahun tapi kudrata dan semangatnya masih kuat dalam mempejuangkan seni silat gayong yang merupakan seni warisan pusaka orang melayubermula daripada Zaman Hng Tuah. Takkan Melayu Hilang di Dunia........










4 ulasan:

  1. ya cikgu Amin...ada lagi ka no?..


    silat hak..?....mmm..silat warisan zaman berzaman..ha ha ha....mmg tak izzuddin la kalu tak pegi sungkai jumpa ust tu..eh..ada lagi dia njang?...kirim salam ke dia la..

    BalasPadam
  2. hang pun pi ka din?. Ustaz tu ada lagi,masih sihat

    BalasPadam
  3. pi jugak la....he he....main di rumah perang...pengawas aku si salimi..hang ingat dia?..

    BalasPadam
  4. ingat, aku sebanaqnya tak minat, dah member ajak terpaksa pi jugak.

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...