Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 26 September 2009

RAYA DI SINI ATAU DI SANA


"Seronok ke raya di sana ?". Tanya seseorang kepada aku. Kadang-kadang aku tak faham mengapa soalan tu di tanya. Yang pastinya soalan itu mengandungi seribu makna atau sengaja untuk mencungkil rasa hati aku beraya di sana.

Aku cuma menjawab dengan senyuman sahaja. Sengaja aku tak mahu jawab. Jawab seronok pun ada implikasinya, jawab tak seronok pun ada implikasinya. Lebih baik senyum dan diam. Mungkin ini sebabnya aku lebih banyak berdiam selama ini. Diam itu lebih selamat

Ini jawapannya dari hati aku yang penuh tulus dan ikhlas. Sebenarnya bagi aku raya di sini atau raya di sana masing-masing ada kelebihannya. Daripada segi orang yang berkunjung ke rumah sama ada di sini atau di sana rasanya lebih kurang sama ramai dan sama meriah.

Memang tak putus-putus orang yang datang. Dari segi mood raya beraya di sana lebih tangkap syahdu kerana pagi-pagi semua ahli keluarga dah bangun, makan bersama, bermaaf-maafan sebelum yang lelaki bersembahyang sunat aidilfitri di masjid berhampiran.

Cara ini akan lebih mengeratkan hubungan antara keluarga di samping memberi peluang kepada semua keluarga bermaaf-maafan. Menantu dan bapa mertua , anak saudara dan bapa saudara , sesama biras, anak dan ayah bermaaf-maafan sesama sendiri

Sebagai seorang ibu dan ayah cara ini akan menyebabkan mereka rasa dihormati dan rasa lebih dihargai. Biasanya suasana akan bertukar syahdu sehingga menitikan air mata. Bagi aku budaya ini perlu diamalkan oleh semua keluarga demi melahirkan baiti jannati.

Beraya disini suasana yang macam tu tak de, lebih kepada mohon maaf sendiri-sendiri. Amalan itu tidak diamalkan. Tapi yang bestnya apabila tiba giliran kami berkunjung ke rumah saudara-mara satu rumah konvoi naik kereta ramai-ramai.

Budaya ni pulak tak de apabila beraya di sana. Satu lagi yang best kalau sembahyang raya di surau di sini, setiap rumah akan bawa setalam juadah masing-masing ke surau. Habis je sembahyang sunat aidilfitri satu qariah kampong makan ramai-ramai sambil bertukar juadah.Aku punya lemang hang rasa. Hang punya lemang aku rasa.

Aku rasa kat tempat lain tak de budaya ni. Jadi kesimpulannya bagi aku raya di sana dan raya di sini ada yang best ada yang tak best. 50-50. Kita lah sebenarnya yang perlu mencari aksesori tambahan untuk mencetuskan semangat seronoknya menyambut hari raya.

Kalau dalam hati dah ditanamkan awal-awal rasa tak seronok menyambut hari raya, sambutlah hari raya di mana pun pasti rasa tak seronok. Antara aksesori yang menjadi penyemarak rasa hati menyambut hari raya.

1. Mercun dan bunga api mesti ada , kalau tak de tak berapa meriah

2. SMS selamat hari raya kepada kawan-kawan dan sedara-mara, selepas itu kita pulak dihujani dengan SMS. Setiap kali terima SMS hati rasa gumbira nak menyambut raya. Terutamanya apabila pelbagai jenis SMS yang bergambar, dan yang meggunakan pelbagai dialek seperti dialek jawa serta SMS berunsur jenaka. Terasa ita dihargai dan diingati.

3. Penuhi keperluan hari raya anak-anak, maka semarak raya akan semakin bersemarak dalam jiwa. Teringat aku seorang pakar Motivasi berkata memenuhi keperluan orang lain secara tak langsung memenuhi keperluan sendiri secara tidak sedar.

4. Selepas terawih malam-malam terakhir duduk bersembang ngan kawan-kawan kat kedai mamak sambil sembang-sembang tentang raya dan persiapan raya. Yang bestnya tu meja sebelah kiri sebelah kanan sebelah depan dan sebelah belakang kita penuh dengan mereka yang juga menyembang tentang raya.

5. Memandangkan hometown aku hampir dengan dengan hentian rehat tapah arah utara, maka sehari atau 2 hari sebelum raya aku akan bawak famili saja lepak-lepak kat hentian rehat tersebut selepas terawih. Masa tu hentian rehat cukup sesak. Terasa betul suasana balik kampongnya.

6. Seterusnya sama ada raya di sini atau di sana (lama dah aku tak amalkan petua ni) malam sebelum raya aku akan ke bandar berhampiran untuk menyaksikan kuih-muih yang tak laku di lelong secara besar-besaran. Bukannya nak beli kuih, cuma saja seronok orang lelong kuih.

7. Membeli keperluan raya yang masih tak cukup di malam terakhir raya.

8. Pasang lah lagu raya dalam kereta, di rumah, depan komputer atau di tempat kerja.

Itu antara perkara yang aku pernah amalkan. Kawan-kawan mungkin ada idea tambahan.

Di sini = Kg. Jambai, Tapah Perak
Di sana=Kg. Jelai, Batu Kurau Perak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...