Nuffnang

Pengikut

Ahad, 27 September 2009

Layan je Zasssttttt



Kalau tak pergi sembahyang sunat Aidilfitri, rasa macam tak sempurna Hari Raya. Ada satu perasaan kesyahduan yang mendalam apabila mendengar takbir raya yang mendayu-dayu. Sedapnya takbir raya, makin didengar makin sayu rasa hati ini. Menusuk-nusuk ke kalbu.

Terimbaulah segala macam kenangan berhari-raya yang dulu-dulu. Memori indah suka dan duka terus berpusing dalam orbit fikiran. Satu persatu kenangan datang seoalah-olah tertayang di layar projektor yang terdapat dalam kotak fikiran.

Antaranya kenangan mengutip duit raya satu kampung, main meriam tanah, beli kasut baru, balik kampong naik vespa, peristiwa selepas penat berhari raya sempat mandi sungai dulu dan macam-macam lagi. Terutamanya dalam usia yang semakin matang ini, horizon khayalan semakin luas dan mencapah serta peibagai pulak subjek matternya.

Sesekali bayangan itu diusik bacaan khutbah oleh imam bertugas. Namun kenangan suka-duka terus datang silih berganti tanpa dapat dihenti seolah-olah promo laman web porno yang masuk tak henti-henti ke skrin komputer semasa melayari laman @#$%^& di internet (Dulu le zaman jahiliyyah).

Tengok ke kiri nampak budak-budak maka teringat pulak kenangan semasa budak-budak. Tengok ke kanan nampak budak-budak muda teringat pulak zaman remaja. Tengok orang tua teringat pulak kepada ayah, arwah emak, atuk, opah dan sedara-mara.

Ini yang best apabila berada di alam khayalan. Seolah-olah macam cerita Back to the Future. Kita boleh balik ke zaman 70-an, 80-an, 90-an ataupun 2000-an (Betul ke tu) dalam sekelip mata je. Kalau anak murid aku tau ni mesti anak murid aku marah ni. Aku selalu cakap kat diorang jangan badan je ada dalam kelas tapi fikiran entah ke mana-mana sewaktu belajar.

Ropa-ropanya cikgunyapun 2 x 5. Ha.... Ha..... Tapi aku rasa tahap khayalan aku pada skala ritcher tak sedahsyat zayyat dan sham mabuk. Kalau diaorang ni lagi dahsyat tahap khayalannya. Silap-silap khayalannya bukan lagi di bumi tapi dah menerobos sampai ke planet marikh, ISS atau pun black holes. Terutamanya Sham mabok.... jangan mare ha.

Tapi tak sedahsyat rakan sekerja aku, tengah-tehgah menyembang boleh tidur. Penat kita bercakap rupa-rupanya dia tidor siap berdengkur lagi. Cilako boto la.... Banyak kali den kono.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...