Nuffnang

Pengikut

Selasa, 29 September 2009

Lemang di Syawal ke-lima





Sesekali berkumpul sedara-mara memang gamat suasananya. Yang pastinya dari pagi sampai ke malam dapur tak berenti-renti berasap. Maklum la ramai chefnya. Ada chef Kelantan, ada Chef Melaka, Ada chef KL dan ada juga chef Jawa. Niat inson matek aji semar ngeseng.

Apabila semua chef mula mengeluarkan kepakaran masing-masing maka terhasillah pelbagai resepi dan idea genius. Tahun lepas semasa kami sekeluarga berkumpul sempena perkahwinan sepupu aku menu utamanya Sate resepi chef Melaka dan ayam panggang madu resepi chef Padang Besor.

Ada aku masukkan dalam entry yang awal dulu. Kali ini raya kelima lemang menjadi main coursenya. Yang bestnya tu malam sebelum tu memang aku teringin sangat nak makan lemang. Esoknya tau-tau dah tersedia buluh, pulut dan santan. Tinggal tunggu nak bakor je. Mungkin inilah rasa tempias sedikit daripada nikmat dalam syurga kut. Baru sahaja berhajatkan sesuatu, esoknya sudah dimakbulkan.

Sementara nak nunggu lemang masak tu aku layan dulu kuah durian . Buatan istimewa opah aku yang di makan dengan pulut dan roti benggali. Pergh mangancam beb. Opah aku ni memang paham sangat dengan selera aku yang sukakan kuah durian walaupun derhoyan aku tak berapa suka. Pelikkan tapi benar.

Kebetulan sekarang ni musim derhoyan kat kampong aku. Banyak lah resepi-resepi yang dihasilkan berasaskan durian. Tempoyak masak, tempoyak mantah, gulai tempoyak, kuah derhoyan, biji derhoyan lebih kuah derhoyan pun ada yang bedal.

Nasib baik kulit derhoyan tu berduri dan keras. Kalau tidak dengan kulit-kulit derhoyan pun licin. Teringat seorang emak sedara aku dengan resepi rambutan kari. Experiment la konon , penyudahnya sapa pun tak lalu makan. Kadang-kadang setiap resepi itu ada juga keterbatasannya. Bukannya main balun je.

Lebih kurang 3 jam setengah menunggu maka masaklah lemang. Inilah final judgmentnya. Saat-saat jatuh hukum. Tak sabar rasanya. Bila di belah je buluh lemang semerbak bau dan asapnya sama naik. Apalagi masing-masing cekuh. Dah tak de potong-potong. Masuk je ke mulut perghhhhhhhhh lazatnya. Laziz, laziz . Mashaallah syeikh lupa pulak baca doa makan.Baca kemudian tak pa kut.

Kalau dah sejuk memang potong stim rasanya. Tengah berasap berkepul-kepul tu yang sedap makan. Nasib baik tak keluor asap ikut telinga dan lubang hidung. Kalau tidak jadi naga bore le aku. Ada juga kesan sampingannya makan lemang ni. Selepas makan lemang ni sampai hari ini dapat mengurangkan rasa keterujaan aku terhadap lemang.

Kadang-kadang terfikir jugak aku sapa la yang genius sangat mencipta lemang..... Simple tapi sedap. Sama-sama lah kita mengucapkan rasa terima kasih kepada pencipta lemang yang berkongsi dengan kita rasa dan nikmat makan lemang sejak zaman-berzaman.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...