Nuffnang

Pengikut

Isnin, 28 September 2009

Sungai Batang Padang


Selepas berhari raya di Kg. Jelai Batu Kurau, sebagaimana biasa aku akan berhari raya pulak di Kg, Jambai Tapah. Dari Kg. balik ke Kg. Maklum le orang Kampong. Suasana masih meriah di sini walaupun dah raya kelima.

Bapak saudara aku masih ramai yang bercuti di sini. Jadi sepupu-sepupu aku yang masih kecil sudah tentu lebih ramai bilanganya memeriahkan lagi suasana. Memandangkan Sungai Batang Padang hanya terletak di tepi rumah opah aku, maka aktiviti mandi sungai menjadi aktiviti rutin anak-anak dan sepupu-sepupu kecil aku.

Kadang-kadang risau juga aku disebabkan airnya yang deras. Sungai ni memang menjadi tumpuan kepada orang yang berkunjung ke rumah Opah aku. Rasanya kalau anak-anak kecil memang tak sah kalau tak mandi di sini. Airnya sejuk dan suasananya amat nyaman. Pendek kata kalau ada disini lapang fikiran. Mendengar deruan air sungai sudah cukup mendamaikan jiwa yang sedang berantakan.

Dulu-dulu semasa kecik-kecik aku memang suka mandi sungai ni. Kadang-kadang beranyut (guna pelampong) dari titi gantung yang terletak di Hulu Kampong. Mandi ramai-ramai memang happening. Tak sedor apa dah. Happy je. Naik dari sungai dalam keadaan sejuk dan terketar-ketar menyebabkan perut lapar. Masa tu makan la apa pun sedap. Kopi sejuk ke, nasi goreng sejuk ke, cekodok sejuk ke semua habis di bedal.

Sungai ni juga kaya dengan pelbagai spesis ikan. Selalunya setiap petang kalau dia ada di kampong ni bapa saudara aku akan menahan pukat. Pagi esok baru pukat tu diangkat. Kalau ada rezki banyaklah ikan yang sangkut. Kadang-kadang berkilo-kilo ikan yang dapat. Kadang-kadang kurang. Sebarau, tengas, lampam,baung, bujuk dan macam-macam lagi yang tersanngkut di pukat.

Yang bestnya tu selepas ikan itu di angkat, ia akan di siang dan terus di masak. Rasanya memang sedap sebab ikannya fresh. Selalunya sarapan pagi kami satu keluarga ialah ikan-ikan fresh yang di goreng, masak tempoyak atau masak gulai lemak.

Memang sedari kecil-kecil sarapan di rumah opah aku merupakan sarapan yang berat. Selalunya nasi putih atau nasi goreng. Mungkin sebab arwah datuk aku dulu kerjanya memerlukan tenaga yang banyak.

Sekarang ni tradisi itu masih diteruskan....., walaupun kerja anak menantu dan cucunya tidaklah memerlukan tenaga yang banyak. Inilah yang uniknya Kampong Jambai yang kaya dengan keindahan alam flora dan fauna serta Sungai Batang Padangnya yang Gah mengalir sedari dulu lagi......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...