Nuffnang

Pengikut

Isnin, 28 September 2009

Pekan Selasa, Batu Kurau

Pekan Selasa kat Batu Kurau ni memang best. Kalau aku balik ke rumah bapak mertua aku, memang tak sah kalau tak ke Pekan Selasa. Tambahan pulak Pekan Selasa kali ni jatuh pada raya ketiga. Maka agak crowded juga la. Dah tentu anak-anak perantau yang pulang ke kampong sempena hari raya tidak melepaskan peluang ke Pekan Selasa.

Dari malam aku dah pasang niat nak ke Pekan Selasa ni. Aku paling suka ke segmen sayur-sayur kampong. Memang best. Tapi kali ni sayur-sayur kampong tak berapa banyak seperti sebelum-sebelum ni. Mungkin ada peniaga yang masih bercuti maklum lah musim-musinm raya ni ramai anak-anak dan cucu-cucu yang pulang ke rumah.
Selain segmen sayur kampung, aku juga kerap singgah ke gerai sate ni. Kadang-kadang tu bukannya nak makan sangat. Seronok rileks dan lepak-lepak kat gerai tu yang terletak berhampiran tempat sayur kampong. Suasananya tu yang bestnya. Macam orang lepak kat Starbuck, kadang-kadang makanan atau minuman tak berapa penting. Yang penting suasananya tu.
Kalau yang tak pernah berkunjung ke sini, tentu berasa seronok. Macam aku mula-mula ke Pekan Selasa ni. Semua tempat rasa nak pergi, tak tentu hala rasanya tak tau mana tempat yang dituju. Rasanya semua tempat aku nak kunjungi. Selepas banyak kali ke sini barulah kita dapat mengagak tempat ni dengan tepat dan aku akan pergi ke tempat yang aku suka nak pergi.
Sedang meronda kat Pekan Selasa ni, Tiba-tiba anak aku menjerit "Profesor Mamat. Profesor Mamat". Baru aku perasan ropanya profesor Mamat dalam Kapten Boleh. Ropanya dia pun orang Batu Kurau jugak. Apa lagi aku pun snap la gambar-gambar anak-anak aku ngan Profesor mamat.

Selain itu aku juga suka pergi tempat orang jual tembakau potong. Sedapnya bau tembakau. Apek yang selalu jual tembakau potong tu tak berniaga pulak kali ni. Tak dapat la aku snap gambarnya.

Namun kalau tak silap aku ada seorang peniaga melayu yang menjual tembakau potong. Cari punya cari jumpa jugak akhirnya. Terlepas la rindu nak menengok tembakau potong. Apalagi aku pun snap gambarnya.

Mulanya aku ingat nak kejap aje kat Pekan Slasa ni. Akhirnya hampir 3 jam juga aku dan keluarga di sini. Huh ! memang berantu betul pekan selasa ni. Sebenarnya banyak makanan dan minuman yang sedap-sedap. Tapi aku sabor je. Maklumlah sejak bulan puasa dan raya berat badan dah naik balik. Namun aku tetap kalah ngan lemang.......

1 ulasan:

  1. memang seronok pekan selasa batu kurau sbb pekan hari tertua di negeri perak sama taraf dgn pekan sabtu changkat jering,lagi pun isteri aku orang pantai besar bila balik kampung kalau cuti isnin selasa pasti akan kesana

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...