Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 25 September 2009

Wan penuh (Esah binti Uda Kassim)

OPAH MEK

Tahun ni aku dapat memenuhi impian untuk pergi berziarah ke semua rumah saudara mara yang aku aku termiss tahun lepas. Kerinduan aku terhadap mereka terubat terutamanya terhadap opah saudara (kakak arwah opah aku) aku yang aku panggil opah mek dah berumur hampir 100 tahun.

Walaupun matanya kabur-kabur, namun percakapannya masih jelas dan ingatannya masih kuat. Mungkin berkat amalan membaca al-quran dan puasa sunat yang diamalkan sejak sekian lama. Benarlah janji tuhan manusia yang istiqomah membasahkan lidahnya dengan ayat-ayat tuhan insyallah akan terhindar daripada penyakit nyanyuk.

Apabila melihat wajah opah saudara aku ni maka teringatlah aku kepada arwah opah aku yang cukup aku sayangi dan kagumi. Memandangkan arwah opah aku tinggal dengan keluarga aku semenjak aku kecil maka hubungan aku dengannya amat akrab.

Dialah yang banyak mengasuh aku semasa ketiadaan emak dan ayah aku yang berniaga pada ketika itu. Darinyalah aku membesar dengan pelbagai cerita suka dan duka. Kepadanya lah tempat aku mengadu pelbagai masalah kecil dan besar.

Tak jemu-jemu dia mendengar rungutan dan keluhan jiwa ini. Sehingga pada satu tahap kadang-kadang terjadi persaingan antara ayah/arwah emak dan arwah opah dalam mencurahkan kasih sayang mereka.

Kalau dia masih hidup, betapa meriahnya hari raya ini. Kehebatan rasa masakannya memang terkenal di kalangan jiran-jiran aku. Sebut sahaja apa yang aku nak makan pasti akan disediakannya. Arwah opah akulah antara insan yang banyak mengajar aku mengaji sehingga boleh membaca Al-quran dengan lancar.

Memandangkan arwah Opah aku antara yang celik Al-quran di tempat aku maka ramailah anak-anak jiran tetangga yang belajar ngan arwah opah aku. Sesekali aku diberi amanah oleh arwah opah aku untuk mengajar mengaji.

Mungkin inilah antara faktor yang menyebabkan arwah opah aku ni disayangi semua orang. Hari raya selalunya arwah opah aku antara yang paling mewah. Ada sahaja orang yang bersedekah kepadanya. Namun hari ini hanya batu nisan putih yang selalu aku ziarahi setiap kali hari raya ataupun setiap kali aku menghadiri pengebumian jenazah jiran-jiran yang meninggal.

Agak sayu apabila melihat di sebelah kubur arwah opah aku terdapat kubur arwah emak aku. Mungkinkah aku juga di sini suatu hari nanti di sisi arwah opah dan arwah emak aku.........

*Wan penuh gelaran opah aku nama sebenarnya Esah bt Uda Kassim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...