Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 25 September 2009

Jom Balik Kampong


Dah 3 tahun aku aku tak beraya di Kampong orang rumah aku di Kg. Jelai. Maksud tidak beraya tu ialah aku dan keluarga tak de pada pagi raya pertama. Bukannya langsung tak balik. Tahun mula-mula aku tak balik memang turn beraya kat rumah aku. Tahun kedua tak balik aku kesiankan ayah aku yang beraya sorang-sorang.

Tahun lepas kerana meraikan bapa saudara aku yang datang dari Trengganu dan beraya di sini. Maka tahun ni macam mana pun aku menanam azam akan beraya di Kampong orang rumah aku. Namun hasrat untuk beraya di sana pada tahun ini sebenarnya hampir berkecai.

Kami sekeluarga bertolak ke kampong orang rumah kira-kira 4.30 petang pada petang sabtu. Setibanya kami di gua tempurung tiba-tiba handset orang rumah aku berbunyi menerima MMS. Dalam gambar tu aku tengok rumah bapak mertua aku dinaiki air banjir.

Ah... hati aku dah tak sedap, Mungkin tahun ni tak dapat lagi aku dan keluarga beraya di sana. Aku kesiankan orang rumah dan anak-anak yang sedari awal amat gembira apabila nak beraya di Kg Tok Wan mereka. Kemudian SMS yang didapati seterusnya menyatakan air terus naik dan ada yang menasihatkan jangan balik dulu atau balik esok sahaja.

Memandangkan ada lagi barang keperluan yang tidak dibeli maka aku mengambil keputusan untuk singgah di Ipoh untuk berbuka puasa dan membeli barang keperluan. Sambil-sambil itu dalam hati masih berharap air akan surut dan keluarga aku dapat beraya di sana.

Kalau tidak jawapnya aku terpaksa beraya di Kg. Jambai, Tapah, memandangkan ayah aku beraya di sini. Sedang ralit membeli-belah masuk satu lagi SMS yang menyatakan air dah surut. Anak-anak aku dan isteri semuanya gembira.

Apa lagi tanpa berlengah aku cakap Jom BALIK KAMPONG. Tercapai juga hajat anak-anak dan isteri untuk beraya di kampong halamannya. Aku juga rasa seronok kerana dapat memenuhi impian dan kehendak mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...