Nuffnang

Pengikut

Selasa, 15 September 2009

Kaboooooommmmmm


Berat juga rasanya tahun ni berhari raya tanpa bonus. Segala-galanya terpaksa di budject. Hanya yang betul-betul perlu sahaja di beli. Aku tak kisah sangat, cuma yang kesiannya anak-anak. Namun keperluan anak-anak awal-awal lagi aku dah beli.

Untuk aku last minute itu pun kalau ada budject yang lebih . Kalau tidak pakai yang lama je. Yang penting anak-anak geembira dan happy. Mercun dan bunga api bagi aku satu kemestian yang mesti ada. Kalau tidak suram lah hari raya.

Aku cukup rasa bersalah dan kesian kalau tak beli mercun dan bunga api. Malam hari raya anak-anak saudara aku yang lain main mercun dan bunga api anak aku melangut tengok. Kesian pulak rasanya.

Walaupun harganya agak mahal sedikit namun aku usahakan juga untuk mencarinya. Dapat lah sikit namun cukup untuk anak-anak aku bermain untuk malam raya pertama .Kadang-kadang orang rumah marah jugak beli mercun dan bunga api.

Tetapi kadang-kadang aku selalu membayangkan zaman aku kecik-kecik berhari raya tanpa bunga api dan mercun tak meriahnya. Itu sebab awal-awal aku dah aku sebelahkan budject untuk beli mercun dan bunga api.

Hari ni anak-anak aku tersenyum lebar dapat mercun dan bunga api. Cuma satu sahaja syarat yang aku tetapkan hanya main pada malam raya pertama. Kadang-kadang aku yang tua ni pun excited rasa nak main mercun, Budak-budak apa lagi dah tentu lebih rasa keexcitedannya.

Apabila dengar romah sebelah melancarkan mercun roket, tak tahan rasa jiwa, mesti nak balas balik. Lebih kuat lebih puas rasanya. Biar bergegar semuanya. Memang happening betul main mercun ni.

Kalau masa kecik-kecik aku ngan sahabat baik akan buat meriam tanah. Caranya tanah di korek dalam. Kemudian di bahagian atas dilapikkan kayu tebal. Kayu tebal tu di tebuk sedikit untuk tempat mencucuh api. Tong susu dikerat setengah dan diikat pada kayu panjang.

Masukkan sedikit kabaid dan sedikit air ke dalam tong susu tadi, kemudian masukkan ke dalam lubang yang telah di korek tadi, lubang tu di sumbat ngan kain burut. Hujung kayu yang panjung di celup minyak tanah dan dinyalakan api kemudian dicucuh ke bahagian kayu yang ditebuk tadi. Apabila api bertindakbalas ngan kabaid maka ia akan menghasilkan bunyi kabooooooom yang kuat.

Puhhhhhh, bergegar satu kampung. Sebiji bunyi bom israel yang jatuh kat gaza tu. Selepas tu bersahut-sahutan bunyi bom tanah atau meriam buluh yang berbunyi di rumah jiran-jiran yang lain seolah-olah sedang berperang. Kejap-kejap belah sini kabooommm. Tak lama lepas tu belah sana pulak kaboom. Memang best dan Daboooom.

Rasanya zaman tu ramai yang mahir buat bom tanah dan meriam buluh.Wow memang happening betui zaman tu. Puas benor rasanya...........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...