Nuffnang

Pengikut

Selasa, 15 September 2009

Satu hari di hari raya


Menjelang hari-hari terakhir Ramadhan ni emak aku lah yang paling sibuk. Menyiapkan rumah, buat kuih raya dan membasuh langsir, kusyen dan sebagainya. Bab mengemas romah ni aku agak kurang sikit. Kalau buat kueh raya memang aku rajin menolongnya.

Sebut la apa jenih kuih raya yang aku tak pernah buat. Yang tak bestnya tu selalunya emak aku akan mula buat kuih pada waktu pagi. Jawabnya apabila kuih tu dah siap maka ambik bau je le. Nak makan tak buleh puasa. Hati punya teringin rasa nak makan. Maklumlah aromanya yang mengancam.

2 hari sebelum raya lagi le sibuk. Ayah aku biasanya akan balik ke kampungnya di Tapah untuk mencari buluh lemang. Emak aku akan mula merendam pulut. sehari sebelum raya ayah aku pagi-pagi dah keluor untuk membeli daging lembu sembelih (Fresh) dan sedikit lampung (untuk berbuka terakhir sebelum hari raya) serta ayam untuk dibuat rendang .

Pada waktu pagi tu memang sibuk. Emak aku selalunya dah mula memerah santan untuk masak lemang dan rendang. Sementara ayah aku mula memasukan daun pisang ke dalam buluh. Apabila pulut dan santan telah dicampurkan maka aku mula mengambil tempat untuk mengisi pulut di dalam buluh. Ayah aku selalu pesan semasa mengisi buluh dengan pulut jangan dihentak takut muntah buluh tu.

Setelah siap mengisi pulut ke dalam buluh lemang maka bermulalah kerja-kerja membakar lemang. Ini memang kerja aku menunggu sehinggalah lemang masak. Sementara tu sempat juga aku menghiris serai, daun kunyit, bawang untuk digunakan membuat rendang tok dan rendang ayam.

Sesekali sempat juga aku mengacau rendang yang di masak di atas dapur. Rendang Tok cukup lama nak masaknya. Kadang-kadang lemang dah masak rendang tok tak masak lagi. Bergilir-gilir lah au ngan emak aku mengacau rendang ni untuk mengelakkan hangus. Tiba-tiba.....

Kini aku dah tak dapat merasa suasana tu lagi. Emak aku telah dijemput oleh Allah buat selama-lamanya. Hilanglah kemeriahan sambutan hari raya. Aku masih ingat semasa tahun pertama aku dan ayah menyambut hari raya tanpa arwah emak. Alahai sunyi rasa. Nampak sangat kesedihan pada wajah ayah aku.

Pada pagi raya pagi-pagi lagi ayah aku ke pusara arwah emak aku bersama ngan anak sulung aku. Kata anak aku ayah aku menangis teresak-esak ketika membacakan surah yassin. Tak sedar air mata aku juga berlinangan jatuh membayangkan bertapa sedihnya ayah aku kehilangan seorang kawan yang paling akrab dalam hidupnya.

Rasanya itulah hari raya yang paling muram dan suram dalam hidup aku. Mana mungkin dapat aku menghilangkan rasa rindunya aku kepada suasana-suasana kemeriahan sebelum hari raya. Dah bertahun tradisi itu terus-menerus aku lalui bersama ayah dan emak.

Tiba-tiba hilang sekelip mata. Hancur luluh umpama kaca yang dihempas ke batu. Diri ini rasa debu-debu halus yang tiada arah tujuan apabila di tiup angin. Aku dan ayah rasa kehilangan punca dan terasa kehilangan yang amat sangat terhadap seorang insan yang sama-sama kami kasihi.

Cukuplah dulu setakat ni, sebenarnya banyak lagi yang aku nak luahkan, tapi aku sendiri dah tak tahan rasanya terlampau sebak hati dan perasaan ini.........


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...