Nuffnang

Pengikut

Ahad, 13 September 2009

Sai Baba


Masa kecik-kecik dulu aku selalu melihat orang ni dalam majalah dan terdapat juga kedai gunting India yang menggantungkan gambarnya. Rambut afro dan pakaiaan Oren nya seolah-olah menjadi trademark kepada individu tersebut.

Aku memang tak tau sapa namanya cuma imejnya sahaja yang terlekat dengan kuat dalam memori ingatan ni. Apa yang aku perhatikan berdasarkan gambar dalam majalah sudah pasti lah individu seorang yang hebat kerana setiap perhimpunan yang diadakan dihadiri puluhan ribu orang.

Ramai juga terdapat orang asing terutamanya Mat Saleh yang menghadiri perhimpinan tersebut. Namun persoalan itu tidak terjawab tentang siapa orang ini. Sehinggalah aku berjumpa dengan seorang sahabat aku, yang menghuraikan siapa individu tersebut.

Barulah aku tahu bahawa namanya Sai Baba. Sai Baba ni membawa fahaman semua agama adalah sama tidak kira agama yahudi, Islam, kristian dan Hindu. Dikatakan dia mempunyai kebolehan tertentu yang dianugerahkan tuhan kepadanya. Antara kebolehannya ialah dia boleh mengeluarkan Holy Dust daripada tangannya serta kadang-kadang boleh mengeluarakan pelbagai objek emas daripada tanganya seperti rantai.

Menurut kawan aku lagi kadang-kadang keluar ketul emas besar yang disebut (aku dah lupa namanya) daripada mulutnya. Entah lah sukar juga aku nak percaya dan sukar juga aku nak menidakkan kerana tiada bukti. Katanya lagi di KL pun ada satu rumah ibadat untuk Sai Baba. Dan kita boleh memohon apa sahaja hajat. Yang best tu katanya orang melayu pun ramai yang memohon hajat disitu.

Tambahnya ada orang yang sanggup pergi ke perhimpunan Sai Baba dan dapat berjumpa Sai Baba. Siapa yang dapat berjumpa Sai Baba dianggap bertuah dan segala hajatnya akan tercapai. Menurutnya semua kelebihan itu membuktikan kehebatan dan kebenaran tentang Sai Baba.

Namun baru-baru ini persoalan tentang keistimewaan Sai Baba dirungkai oleh video-video daripada Youtube. Berikut adalah video-video yang sempat aku ambik daripada Youtube. Anda nilailah sendiri sejauh mana kebenarannya.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...