Nuffnang

Pengikut

Isnin, 7 September 2009

Keras ke kepala aku 2 ?


Apabila semua geng-geng aku terkumpul di sesi petang maka lagi peninglah pihak sekolah. Sebenarnya disinilah menuntut kebijaksanaan pentadbir. Dengan pelbagai kebolehan dan bakat yang ada pada geng-geng aku sepatutnya pihak pentadbir boleh mengeksploitasi semua kebolehan tersebut untuk kemajuan sekolah.

Namun apa yang aku tak paham mengapa pihak pentadbiran menjadikan aku (terutamanya) dan geng-geng aku sebagai musuh. Pernah sekali tu berdasarkan sumber yang sangat boleh dipercayai seramai empat orang geng aku nak di statikkan. Mujurlah masa tu PK Petang aku defend aku dan geng, kalau tidak statik la jawabnya aku.

Tapi aku dah plan kalau aku kena statik memang aku akan bawak perkara ni ke tengah, apa nak jadi-jadilah. Masa tu banyak perkara yang aku buat semuanya aku nekad je. Banyak kali sebenarnya pihak pentadbir nak kenakan aku. Tapi tuhan menyebelahi aku, sebab setiap kali mereka mengatur perancangan jahat setiap kali itu aku tergerak nak cuti. Cuti pun sebab aku tak sihat.

Pernah sekali PPD datang ke sekolah nak tengok buku rekod. Dalam banyak-banyak buku rekod yang bagus-bagus dan cantik-cantik , buku rekod aku yang dipilih. Nasib baik aku tak sihat hari tu. Yang bestnya tu PPD yang datang mengecheck tu ada kena mengena ngan aku (sedara aku). Kata kawan aku PPD tu tengok je buku rekod aku tu dan tersenyum tak kata apa.

Berbululah mereka, kerana harapan mereka supaya aku kena hamput dengan PPD. Satu lagi peristiwa ialah ada 2 kali aku nak di observe P&P aku tanpa pengetahuan aku. Kedua-dua hari mereka nak observe aku tu, kedua-dua hari aku tak sihat. Jenuhlah pengobserve nunggu aku dalam kelas. Padan muka deme nak ngene kan aku sangat.

Kali ke-3 aku tak boleh elak, sebenornya pun bukan aku nak ngelak. Nak observe, observe le. aku peduli hapa. Bukan nak cakap besor, aku rasa tahap P&P aku lebih bagus daripada PK-PK dan ketua bidang yang ada serta pengetua yang ada.

Banyak kali aku tengok ada PK dan ketua bidang yang classroom control pun tak de. Pirahhhhh, ketam nak mengajar anak berjalan betul. Masa aku KPLI P&P aku pernah nak di rakam oleh pihak IPSI untuk dijadikan pengajaran contoh P&P untuk sekolah-sekolah menengah peringkat Daerah Batang Padang. Malangnya hari yang sepatutnya rakaman dibuat aku kemalangan. Tepuk dahi pensyarah aku terpaksa ganti aku mengajor.

Apabila kami tengok video pengajaran pensyarah aku, dalam hati aku kalau aku jadi anak murid dia mesti aku tidor punya. Membosankan, tak kreatif dan sehala je . Beginilah juga sesetengah pengajaran PK-PK, Ketua-ketua bidang termasuklah pengetua yang kononnya bijak dan pandai.Tapi mereka ada kuasa apa boleh buat. Sekuat-kuat Hang Jebat pun tewas juga akhirnya. Sehandal-handal Tuk Janggut akhirnya ditemui juga kelemahannya.

Berbalik kepada observe kali ketiga. Kali ni Pengetua yang nak observe. Awal-awal lagi dia dah tunggu aku dalam kelas. Kome tau apa jadi hari tu. Hujan turun dengan lebatnya. Kelas-kelas bawah semuanya naik air. Kebetulan kelas aku hari tu kelas bawah, habis dinaiki air. Sikit demi sikit demi sikit kelas aku mula ditenggelami air separas lutut. Sampaikan mengangkat kain pengetua aku. Aku perati je. Nak gelak pun ada.

Akhirnya pengetua dah risau tengok keadaan air yang semakin naik. Tak berjaya juga dia nak observe aku. Tu la jangan lawan ngan aku, aku ada darah Raja Minangkabau. Semua kawan-kawan cakap daulat aku tinggi sangat. Sampai pengetua nak observe aku tak dapat. Hujan lebat + kilat sabung-menyabung + banjir separas lutut.

Semenjak hari tu aku tak kena observe dah. Setelah banyak usaha nak menjejaskan reputasi aku tak berjaya akhirnya pada satu cuti sekolah hujung tahun Penolong Kanan aku telefon....... bersambung entry yang seterusnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...