Nuffnang

Pengikut

Khamis, 17 September 2009

Bestnya Raya.........Kg. Jambai atau Kg. Jelai?


Pada ketika ini semua orang sedang sibuk membuat persiapan raya yang bakal menjelang tidak lama lagi. Pejam celik pejam celik terasa cepat betul masa berlalu. Rasanya baru lagi terasa kehangatan menyambut 1 Ramadhan tau tau dah terasa kehangatan nak menyambut 1 Syawal.

Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan pelbagai ganjaran dan keberkatan dan bagi pencinta Ramadhan sudah pasti iaitu amat terasa kehilangannya satu-satu nya bulan yang istimewa berbanding lain-lain bulan. Rutin mengerjakan terawih, berbuka dan bersahur akan berakhir dan meninggalkan kita.

Begitu juga kehangatan dan kemeriahan Bazzar Ramadhan akan terhenti apabila tibanya syawal. Mungkin tahun depanbaru dapat kita bertemu kembali dengannya. Takbir syawal yang mendayu-dayu akan menyambut kedatangan Eidul Fitri.

Anak-anak cilik sudah pastilah antara mereka yang gembira menyambut kedatangan Syawal. Baju baru, kasut baru, duit raya dan ada juga yang berasa seronok kerana tidak perlu berpuasa lagi. Bandar-bandar besar akan sunyi seketika. Lebuhraya sesak dengan pelbagai jenis kenderaan.

Dalam suasana berlumba-lumba untuk pulang ke kampong halaman sudah pasti kemalangan tidak dapat dielakkan. Berita-berita tentangnya akan menghiasi dada-dada akhbar. Kerinduan terhadap kampong halaman tidak dapat di bendung terutamanya pada musim perayaan.

Lambaian desa seolah-seolah menggamit dan menyentuh hati kita untuk kembali ke desa yang dicintai. Di sana terdapatnya 2 hati dan 2 perasaan manusia agung yang sangat dicintai. Hati tua seorang ibu dan hati tua seorang ayah sentiasa mengharapkan kepulangan anak, menantu dan cucu cucunya. Mereka sentiasa menunggu-nunggu dan menghitung hari bila saatnya anak-anak, menantu serta cucu tiba di teratak mereka.

Kepulangan anak menantu dan cucu merupakan pengubat lara, rindu dan dendam yang amat mendalam. Keriuhan anak menantu dan cucu-cucu merupakan hiburan yang tiada nilai harganya. Bagi anak-anak kesempatan berkumpul-kumpul beramai-ramai bersama adik-beradik adalah detik yang terindah dalam hidup.

Kalau dahulu semasa kecil kita sering berselisih faham kerana benda yang kecil. Kerana berebut mainan kita bergaduh,berebut bantal, pantang tercuit maka bergumpallah abang dan adik. Tak cukup perang mulut kadang-kadang kita bergaduh secara fizikal. Dan kadang-kadang ada anak yang terasa dia tidak mendapat layanan yang sama daripada ayah dan emak sebagaimana adik-beradik yang lain.

Kesempatan berkumpul beramai-ramai inilah merupakan peluang untuk mengimbau kenangan lalu dan semua yang pahit semasa zaman kanak-kanank menjadi manis. Kadang-kala berhamburan derai tawa adik beradik apabila mengenangkan detik-detik zaman kanak-kanak.

Semasa ini jugalah anak-anak nak bermesra bersama supupu-sepapat, bapa saudara, wan, tok wan, datuk, nenek dan opah. Dapur pula tidak berhenti-henti memasak pelbagai juadah yang dikongsi makan bersama. Pendek kata semuanya dalam kedaan mesra dan harmoni.

Semoga budaya ini terus kekal dalam masyarakat kita. Inilah nilai yang perlu dipertahankan. Bagi aku yang tak berapa ramai adaik beradik suasana ini agak kurang terasa. Cuma apabila aku sekeluarga pulang berhari raya ke rumah opah aku di Tapah atau ke rumah mertua aku di Batu Kurau barulah aku dapat menumpang rasa dan suasana ini.




2 ulasan:

  1. Saudara Langgas, raya kat Jelai? kat mana? kg apa? Air Hitam???

    BalasPadam
  2. JELAI ROMAH PAK MERTUA AKU, JALAN NAK PI RELANG, KAT AREA ROMAH USTAZ YAAKOB

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...