Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 20 Jun 2009

Tolong-menolong

Susah nak tengok kedai cina yang bangkrap kat tempat aku. Malahan makin sehari makin banyak kedai baru yang naik. Yang baru naik tu pulak mampu bertahan lama berkat dokongan dan sokogan bangsa sendiri. Begitu juga kedai-kedai bangsa india yang juga semakin bertambah bilangannya dari sehari ke sehari.

Apa rahsianya dan apa resepinya. Aku pun dapat cerita ni dari member aku yang agak rapat dengan peniaga cina. Biasanya persatuan peniaga cina akan memberi bantuan kewangan kepada mereka yang nak memulakan perniagaan. Khidmat nasihat dari peniaga-peniaga otai memberi panduan kepada mereka untuk memahami sepak terajang dalam dunia perniagaan.

Mereka hanya perlu meniru apa yang dilakukan oleh peniaga-peniaga yang dah berjaya dan established. Beginilah proses ini berulang-ulang berlaku sehigga mereka mampu melahirkan ramai peniaga cina yang berjaya dan bertahan lama dalam pasaran.

Bagi menjamin kedai tersebut berdaya tahan semua ahli diwajibkan membeli barang dari kedai yang baru di buka sebulan sekali. Itu sebab kita tengok kedai cina boleh bertahan lama. Umpamanya restoran cina sentiasa penuh kerana setiap ahli persatuan diwajibkan berbelanja di kedai tersebut sebulan sekali.

Bilangan ahli bagi satu-satu persatuan ramai ada yang mencecah 10,000 ribu ke 15,000 ribu. Bayangkan berapa banyak duit yang boleh dijana bagi satu-satu kedai. Persatuan- persatuan bukan sahaja menguasai ekonomi malahan mencorak politik di seseuatu pekan.

Kalau dia kata tahun ni semua pangkah bulan. Maka bulanlah menang. Kalau dia kata pangkah dacing maka dacing lah menang. Mereka bersatu hati. Orang kita apa macam?....... Sebelah nyebelah berniaga pun berbomoh-bomoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...