Nuffnang

Pengikut

Isnin, 22 Jun 2009

THE KEY TO A HEALTHY LIFE 2

Makanan berunsur karborhidrat contohnya roti, kentang dan nasi memerlukan medium penghadaman alkali seperti enzim ptyalin. Manakala makanan berunsur protein contohnya daging, susu, dan kekacang memerlukan medium penghadaman asid seperti asid hydrochloric dan pepsin.

Dalam undang-undang kimia kedua medium yang bertentangan ini tidak boleh bekerjasama dalam satu-satu masa. Hanya Wonder pets yang boleh bekerjasama. Setiap satu medium apabila dicampurkan akan meneutralkan di antara satu dengan yang lain. Penghadaman akan terganggu atau berhenti sepenuhya.

Mana-mana makanan yang tidak terhadam merupakan tempat pembiakan bakteria yang baik. Lebih parah lagi makanan akan tertapai dan menyebabkan ketidak selesaan perut serta melepaskan gas. Gas inilah yang menjadikan angin di dalam badan. Aku pernah menghadapi masalah angin yang serius.

Ikut atas tak keluar ikut bawah pun tak keluar. Libang-libu rasanya. Sapa yang pernah kena tentu tau azabnya. Kombinasi makanan yang tidak sesuai akan menyebabkan tenaga kita merosot yang berpotensi menimbulkan pelbagai jenis penyakit.

Asid yang berlebihan akan menyebabkan darah menjadi pekat dan aliran darah akan menjadi perlahan serta memberi kesan mengurangkan penyerapan oxygen olah badan. Terus bersambung untuk siri ketiga.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...