Nuffnang

Pengikut

Selasa, 9 Jun 2009

Aku hilang sentuhan

Mengapa sejak akhir-akhir ni apa yang aku buat tak menjadi. Terutamanya dalan bidang bisness. Sampai kadang-kadang aku naik give up dan malas nak buat apa-apa. Dulu buat lah apa saja bisness, banyak yang menjadi. Semasa zaman belajo di UKM orang sibuk belajo aku sibuk bisness.

Alhamdulillah semua yang aku buat menjadi. Ekspo buku, ekspo komputer, seminar motivasi dan seminar SPM. Semunya suksess. Ekspo buku dan komputer memang tak menang tangan. Syarikat-syarikat buku dan komputer memang menunggu-nunggu ekspo yang aku anjurkan. Masa tu aku buat one man show je.Siap boleh hanto duit balik kampung. Sekali hanto seribu ke dua ribu jugak

Begitu juga seminar motivasi dan seminar SPM. Dari utara sampai ke Selatan aku menjelajah. Sampaikan aku ada 2 ke 3 group penceramah yang bukan calang-calang. Pensyarah UKM, UM, UPM dan UIA. Bila aku anjurkan semua nak ikut sebab payment cantik.

Selepas tu aku dan kawan bukak kedai komputer pun suksess. Namun disebabkan eksiden aku terpaksa manarik diri dan balik ke kampung. Balik ke kampung aku berjinak ngan MLM. Alhamdulillah suksess juga sehingga sampai pangkat tertinggi dalam sebuah Company. Income pun tak kurang empat angka sebulan.

Tetapi hari ni banyak yang aku usahakan tak menjadi. Kata Dollah member aku, kita kena berhijrah. Sebab dia dulu masa duduk di Sabah suksess dalam bisness kereta terpakai. Bila balik ke kampung habis semuanya tak menjadi. Kadang-kadang aku fikir betul je. Dulu aku banyak berjaya di tempat orang. Balik kampung jadi lesu.

Agaknya itu sebab Mat Indon dan Bangla boleh kaya-raya di Malaysia atas faktor Hijrah.Do or Die. Tak usaha bersungguh-sungguh mereka akan mati di negara orang. Jadi hendak tak hendak mereka kena berusaha sampai berjaya.

Mungkin aku juga kena berhijrah. Itu yang aku fikirkan sekarang. Nak berhijrah ke mana itu pun kena fikir jugak. Sebab bukan macam dulu hidup bujang. Sekarang dah banyak tanggungan , Tanggung anak, tanggung bini, tanggung kereta, tanggung kad kredit, tanggung bank rakyat. Kalau aku berhijrah juga terpaksa tinggalkan ayah aku yang semakin tua dan adik aku yang masih belajo. Sekali-kali fikir mungkin macam ni sahajalah kesudahan hidup ini.

Aku percaya sejarah boleh berulang. Kecemerlangan dulu boleh diulangi semula Cuma masa, usaha dan berfikir di luar lingkungan bagi menghasilkan sesuatu perkara yang unik dan lain dari yang lain. Perlukan juga semangat keberanian dan semangat ingin mencuba dan akhirnya Tawakkal.

3 ulasan:

  1. hijrah bang, hijrah...balik kampong kediri jadi buntu...malah beku, bodo teruh!

    BalasPadam
  2. ini lah yang aku rasa sekrang

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...