Nuffnang

Pengikut

Rabu, 17 Jun 2009

Chekau chekau eh, ekau-ekau ah

Satu pagi aku singah di sebuah kedai di pekan Bidor. Cadngnya nak beli barang keperluan harian sikit. Dari jauh taukeh kedai tu panggil aku "Haiya lu mesti kaya, mesti kaya" Aku terpinga-pinga dan bertanya " Apa pasai tokeh". "Lu punya nombor kereta First Prize wo".

Baru aku paham. Mungkin dia ingat aku ni kaki nombor kot. Menurut cina tu lagi nombor kereta aku dah banyak kali naik. "Lu punya nombor kereta memang ong". Entah la yang aku tau kereta aku ni nyemedang meragam. Ikut mana ongnya asyik rugi je. Yang aku tau yang ong taukeh bela kereta. Sekali bela seribu lebih. Baru-baru ni RM 3,400.00 melayang. Macam-macam rosak.

Berbalik kepada nombor ekor tadi. Ada satu cerita yang aku dengar ada yang bukak account kat kedai nombor ekor tu. Dia bayar bulan. Setiap kali ada draw yang baru dia akan ambik je nombor tu. Cukup bulan bayo.

Yang paling aku tak sangka ada pakcik yang aku baik juga dengan dia ni. Umurnya sebaya ngan ayah aku. Kalau tengok muka memang baik. Cerita pun yang baik-baik je. Ada sekali tu aku parking kereta sebelah kedai nombor ekor tu. Aku nak kedai runcit disebelahnya.

Aku terpaksa melalui kedai ekor tu. Kebetulan dia baru keluar dari kedai nombor ekor sambil pegang tiket. Apabila bertembung ngan aku mukanya merah padam. Aku tak cakap apa, aku terus berlalu. Aku teringat pepatah Inggeris Don't Judge the book by its cover.

Ada yang memberi alasan gaji kecik. Terpaksa main. Bulan-bulan tak cukup. Tapi hanya satu kesimpulan yang aku boleh buat mereka yang aku kenal main ekor ni tak pernah kaya-kaya dan senang hidup malahan nyemedang tak cukup duit walaupun kadang-kadang menang berpuluh ribu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...