Nuffnang

Pengikut

Selasa, 9 Jun 2009

CINA TONCEN


Sebelum sampai ke rumah kenduri mak sedara aku di Kg. Lembah Padang Rengas, aku melintasi kawasan yang pernah tertegaknya satu rumah yang menyimpan pelbagai kenangan. Kini semuanya itu lenyap. Hanya yang ada pokok-pokoK durian yang subur dan menjulang tinggi.

Disinilah pernah tertegaknya rumah arwah emak aku. Disini jugalah dia bermain dan membesar sehingga zaman remaja. Disebabkan kesusahan dan desakan hidup maka emak aku merantau dari satu tempat ke satu tempat sambil bekerja. Pernah bekerja sebagai orang gaji kepada Azean Irdawati (Pelakon), Dan pelbagai kerja lagi dilakukan sehinggalah kahwin ngan ayah aku.

Semasa hidupnya apabila bercerita tentang zaman remajanya. Dalam ceritanya selalu juga di sebut tentang nama Cina TonCen. Pada anggapan aku sudah pastilah cina toncen sudah terlampau tua ataupun dah mati. Memandangkan arwah emak aku pun meninggal pada usia 48 tahun. Sudah tentu Cina TonCen lebih tua.

Selepas makan kenduri hari ahad lalu, Bapa sedara aku ajak umpa Cina TonCen. Aku rasa hairan. Hidup lagi ke Cina TonCen ni. akupun tanya bapa sedara aku ini ke cina toncen yang emak aku selalu ceritakan. Kata bapak sedara aku inilah cinanya. Teruja betul aku nak jumpa cina Toncen ni.

Sampai di rumah Cina TonCen di Kg. Batu Bantal Padang Rengas, aku nampak kelibat Cina berjanggut panjang. Oh ini ropanya cina TonCen bisik hati aku. Ropanya cina TonCen tak de la seperti yang aku bayangkan dah tua bertongkat dan berumur sekitar 70 ke 80 tahun. Umurnya sekitar 50-an, masih kuat dan sihat wal afiat.

Dapat juga aku jumpa orang yang selalu hadir sebagai watak sampingan dalam cerita-cerita arwah emak aku. Sebut Cina Ton Cen kadang-kadang aku teringat cerita pendekar bujang lapok JIN PAKAI TONCEN........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...