Nuffnang

Pengikut

Isnin, 22 Jun 2009

Perut Punca penyakit


Menurut pakar perubatan zaman Arab Purba Al Harith ibn Khaladah menjelaskan " Perut itu sarang penyakit, berpantang larang itu adalah petua segala perubatan". Pendapat ini dikuatkan dengan hadis nabi " Tidak ada bekas yang lebih keji yang disikan oleh anak adam daripada perut".

Kedua-dua pendapat di atas menjelaskan kepada kita betapa pemakanan yang kita ambillah yang menentukan tahap kesihatan kita.Jika kita pandai berdisiplin di dalam aspek menjaga makanan dan kesihatan maka dengan izin Allah kita tidak akan di serang penyakit. Berdisiplin bermaksud kita makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang.

Kita juga perlu pandai memilih unsur makanan yang senang di hadam dan unsur makanan yang susah di hadam. Keduanya tidak boleh di makan bersama. Atau lebih tepat unsur asid tidak boleh di makan dengan unsur alkali. Atau lebih tepat lagi daging (Unsur Protein) tidak boleh di makan dengan nasi (Unsur Karbohidrat). Namun sayur-sayuran boleh dimakan dengan unsur alkali atau asid.

Kerana daging berunsur asid dan nasi berunsur alkali. Dalam hukum fkimia alkali tidak boleh dicampur ngan asid. Tapi hari ini dengan mudah sahaja unsur asid dan alkali dicampurkan di dalam perut kita apabila unsur protein dan karbohidrat atau lebih tepat nasi dan daging kita makan bersama. Bayangkan apa yang ditanggung oleh perut kita selama bertahun-tahun

Namun sayur boleh di makan dengan unsur karbohidrat. Bagi masyarakat asia sudah tentu kita tidak menerima fakta ini kerana corak pemakanan kita memang mencampurkan unsur asid dan alkali. Umpamanya daging dimakan dengan nasi.

Ini lah maksud disiplin yang perlu kita patuhi.Namun untuk kali ini aku cuma menghuraikan unsur alkali dan asid dalam makanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...