Nuffnang

Pengikut

Isnin, 15 Jun 2009

Derhoyan


"Ayah bila le musim derhoyan ni, haikal dah lama tak makan derhoyan". Tiba-tiba anak aku yang nombor empat bersuara dalam nada yang sayu. Kesian jugak aku dengor, sedih pun ada. Sebab aku tau dia memang suka derhoyan. Masalahnya masa tu bukan musim derhoyan. Mana aku nak cari.

Aku perati jugak kot-kot ada derhoyan siam. Tak mandang wei. Jenuh mencarinya. Baru-baru ni semasa nak balik ke Jelai, Batu Kurau aku singgah di perhentian Bukit Gantang sebagaimana biasa.Sambil-sambil tu menjeling-jeling ke gerai kat situ kot-kot ada derhoyan. Memang ada tapi reganya RM 8.00 ringgit sekilo.

Demi anak-anak terpaksa juga le aku beli derhoyan tu. Ajak deme turun kereta makan kat situ. Seronoknya tengok anak nombor empat aku makan. Bersungguh-sungguh dia makan. Berseri-seri mukanya dapat derhoyan. Dalam hati aku rasa pueh sangat dapat menunaikan permintaan anak-anak.

Agaknya inilah rasanya ayah dan emak kita dulu apabila dapat menunaikan segala permintaan anak-anak. Cuma aku tertanya macam mana pula perasaan emak bapak yang susah dan miskin. Apa pula agaknya perasaan mereka apabila tak dapat menunaikan permintaan anak-anak. Selalu kita tengok dalam bersamamu.

Aku ingat lagi zaman emak bapak aku susah dulu masa aku kecik-kecik. Kami keputusan beras. Yang aku nak juga makan nasi. "Nak makan nasi" "nak makan nasi". Aku tengok emak aku teresak-resak menangis sambil mencari-cari dalam bekas beras kot-kot ada beras lagi.

Tengok dalam bekas beras kering. Duit nak beli tak de. Macam mana le perasaan nya ketika itu. Tentu hampa yang terangat sangat. Yang aku asyik meraung-raung. Kalau aku pun tentu tension. Akhirnya dengan menebalkan muka terpaksa la emak aku minta belas kasihan jiran untuk pinjam beras (macam cerita Ali baba bujang lapuk).

Demi untuk anak-anak seorang ibu sanggup berkorban apa saja. Mulai hari itu emak aku bertekad untuk mengubah kehidupan dengan berniaga. Macam-macam perniagan yang dibuat sehinggalah dia terlantar sakit dan meninggal dunia. Saat akhir sebelum dia strok pun dia masih berniaga.

Malahan ada yang mengaitkan kematiannya dengan masalah dengki-mendengki dalam perniagan. Yang tu aku tak nak komen. aku serahkan kepada yang maha berkuasa. Wallahu alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...