Nuffnang

Pengikut

Ahad, 21 Jun 2009

Suka sama suka

Kanak-kanak merupakan pemerhati yang baik. Juga peniru yang baik dan juga pengingat yang baik. Apa sahaja yang emak bapak dia buat di perati je. Kemudian ada masanya mereka pulak yang meniru apa yang dibuat atau meniru cakap apa yang di cakap oleh mak bapak dia.

Kalau emak bapak nya kuat mencarut anaknya pun kuat le mencarut. Aku pernah jumpa sorang budak asyik mencarut je. Kejap-kejap eh b#@$% dan kejap-kejap eh p*&%#& .Kadang-kadang kita yang naik malu. Bila aku selidiki ropanya-ropanya emaknya kalau marah macam-macam lah benda dalam kain yang keluar.

Ada sorang lagi budak berumur empat tahun setengah dia nengor je emak dia nyembang dengan jiran.Kata emaknya "Aku tak tau hendak cakap apa dah dengan si raman tu, dia hendak juga kahwin dengan budak Ayu tu" Selamba je budak tu nyampuk "Nak buat macam mana mak dah deme suka sama suka". Tercengang-cengang emak ngan jiran sebelah romah tu.

Satu lagi kisah yang tangkap syahdu tentang sorang budak anak jiran aku. Peristiwa ni berlaku masa aku kecik-kecik dulu . Emak dia cakap kat dia "Mud kamu ni dah sunat kena le buat baik, dengor cakap emak dan jangan tinggal sembahyang" .

Kemudian adik dia yang kecil tu mencelah "Emak ayah tu dah sunat, tapi jarang sembahyang". Tekulat-kulat emak dia nak menangkis jawapan anak tu. Itu sebab depan anak-anak kita tak boleh tunjukkan perlakuan yang tak sepatutnya. Kejap je deme tiru.

Tambah lah kalau ada tetamu berkunjung ke rumah, masa tu lah perangai dan perlakuan yang pelik-pelik dia keluor. Dia tau kita takkan marah. Kata member-member aku yang dah mempunyai anak remaja, nak mengawasi anak-anak remaja lebih sukar. Membela dan membesarkan senang tapi yang sukarnya nak mendidik dan mengawasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...