Nuffnang

Pengikut

Rabu, 1 April 2009

Loceng Maut




Suatu hari yang bening balik dari sekolah anakku bagi tau dia nak masuk Taekwando. Semangatnya berkobar-kobar macam aku jugak suatu masa dulu. Semua seni pertahankan diri aku masuk tapi semua nya tak lama. Paling lama pun gayung dato` Meor.

Orang menuntut silat hak aku pun masuk. Lepas tu orang kata ada satu silat hebat di Taiping. Nama silatnya silat Pancaindera aku pun pergi menuntut di Assam Kumbang. Kemudian orang kata Silat Noruzzaman Kg Lubuk Merbau Hebat, Aku pun masuk jugak.

Kemudian masuk silat cekak. Aku rasa tak mencabar dan lasak silatnya aku keluar. Masuk pulak Tung Hup Moh Do Kwan macam Taekwando. Yang ni lama sikit. Tapi tak lama juga. Akhirnya aku mengoreksi diri bahawa sebenarnya bukan silat tu yang masalah aku yang bermasalah.

Bila anak aku nak masuk Takwando aku tak halang. Cuma aku takut sejarah lama berulang tak tahan lama. Macam betul je telahan aku. Anak aku langsung tak cerita tentang Taekawando setelah mengahadiri beberapa sessi latihan.

Agaknya mengapa aku tak tahan lama. Masa zaman remaja aku membayangkan bila belajo silat boleh terbang, boleh hilang dan kebal. Bila belajo yang tuk guru ajo tumbuk je bertahun-tahun. kunci sana kunci sini. Mana yang terobang-terobangnya.

Rupanya pemikiran kita ni banyak dipengaruhi oleh filem-filem aksi. Bila dah belajo tak de sampe macam tu kan. Filem aksi tempatan aku paling minat loceng maut. Betul-betul Holiyau..

1 ulasan:

  1. salam anjang,

    sy pengunjugn baru blog ni. hg anak murid abg lan ka?. ada nombor contect dia tak. tq

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...