Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 17 April 2009

One Malaysia


One Malaysia atau satu Malaysia gagasan besar kerajaan setelah Tsunami politik selepas kemorostan teruk kepercayaan rakyat kepada BN, Kerajaan serta UMNO. Beberapa siri pilihanraya kecil memberi petanda jelas bahawa krisis ini belum berjaya dipulihkan oleh kerajaan. Malahan sesetengah langkah yang dibuat terus menjadi kebencian dan faktor rakyat lebih jauh ngan kerajaan pada hari ini.

Diburukkan lagi dengan isu pasca perhimpunan agung UMNO dan isu selepas pembentukan kabinet baru. Perlis menyatakan ketidakpuasan hatinya kerana tiada wakil dalam kabinet. Trengganu ibarat gunung berapi yang masih terpendam menunggu masa memuntahkan laharnya.

Tidak kurang hebatnya di Johor UMNO terpecah kepada beberapa beberapa puak. Sambil isu pembentukan kerajaan negeri Perak yang belum reda. Soalnya mengapa ini semua terjadi?. Pak lah yang selalu dijadikan kambing hitam sudah tiada berjaya dilucutkan jawatannya. Kita sudah ada kepimpinan baru dan kabinet yang dikatakan kabinet yang kuat bekerja. Apakah ini semua tidak cukup untuk meyakinkan rakyat.

Jawapannya mudah kerana hari ni BN, Kerajaan dan UMNO hanya merawat simtom bukan merawat punca. Dulu pada tahun 1998 orang kata kerajaan dibenci kerana faktor Mahathir dan pemecatan Anwar Ibrahim . Mahathir pergi Pak lah naik. Nampak juga rakyat kembali sokong BN, Kerajaan dan UMNO melalui kemenangan besar PRU ke sebelas.

Rakyat menuntut lagi menteri yang Expired meletak jawatan atau jangan dilantik sebagai menteri. PRU 12 ramai menteri-menteri gugur diperbatasan. Tetapi masalah tak selesai juga. Apa masalahnya ni?. Lagi sekali kerana Punca nya tidak di rawat. Yang dirawat hanya Simtom.

Rakyat mendambakan pemimpin yang bersih dan tidak korup dan juga mengharapkan kerajaan yang betul-betul bekerja untuk kesejahteraan rakyat keseluhannya. Kalau dikatakan Malaysia negara yang kaya. Maka kekayaan itu dirasai sampai lah ke akar umbi. Orang Kuala Lumpur rasa orang di pedalaman Sabah dan Sarawak pun rasa.

Kalau kita tengok dalam UMNO lebih parah lagi. Pemimpin yang korup itu jugalah yang bercakap soal tranformasi, perubahan dan semua benda yang baik-baik. Sedangkan orang tahu kerja buatnya dan cakap yang tak serupa bikin. Di Bahagian UMNO lebih teruk lagi. Tanah umpamanya kalau dulu contoh ada tanah baru dibuka di Malim Nawar maka orang orang Malim Nawar lah yang akan dapat.

Sekarang apa berlaku buka tanah baru sapa yang dapat. Ketua Bahagian dan kroninyalah yang dapat. Orang tempatan nganga. Buka lah tanah di mana pun yang dapat Ketua Bahagian dan kroninya,proxy, sedara-mara dan AJK Bahagian. Tak percaya pergi cek. Hari ini ahli cawangan UMNO pun tak dapat nikmat apa-apa. Kalau ahli UMNO Cawangan pun tak dapat apa-apa. rakyat biasa sudah tentulah @#$%$%^*

Habis mereka sapu semua. Apatah lagi rakyat marhain yang tidak ada apa-apa kepentingan dalam Parti. Apatah lagi orang miskin yang tiada tanah sebelah mata pun tak di pandang. Negara kaya rakyat miskin.

Orang inilah yang bercakap tentang pembaharuan, transformasi, anjakan paradigma. Pooorah! Ini yang aku cakap tadi UMNO tidak merawat punca tetapi hanya merawat simtom. Samalah juga dengan BN dan Kerajaan. Namun masa untuk najib membuktikan kemampuannya masih awal maka kita tunggu dan lihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...