Nuffnang

Pengikut

Rabu, 29 April 2009

Confucious


Pada tahun 1952 Dr. Glen Shepard telah menulis dalam Journal Washington Post katanya:-

" Satu daripada enam orang di Amerika dan Kanada ada kuman dalam daging mereka-
Trichinosis disebabkan oleh memakan babi yang ada kuman Trichinella spiralis"

Katanya lagi.
"Siapa yang makan babi sekiranya terkena apa-apa penyakit dia mengambil masa yang lama
untuk sembuh"

Kajiannya mendapati bahawa babi mengandungi 15 jenis kuman yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang tidak mampu di rawat dengan penggunan vaksin kerana virus ini sangat kebal dan sukar nak dimatikan.Bayangkan itu kajiannnya tahun lima puluh. Apa jadi sekarang sudah tentu kuman yang ada dalam babi menjadi lebih kebal terhadap semua jenis vaksin dan mencetuskan pula pelbagai penyakit moden yang baru kita ketahu seperti JE dan selsema babi.

Akan datang kita tak tau lagi apa lagi musibah yang dibawanya. Masalahnya bukan hanya yang makan sahaja kena ia boleh berjangkit kepada yang tak makan babi juga. Itu sebab mencegah lebih baik daripada merawat. Islam amat jelas mengharamkan pengikutnya makan babi. Begitu juga penganut agama Yahudi, Hindu Zorastranisme dan pengikut mazhab Seventh Day Adventist.

Yang best tu ajaran Confucious dan Mencius berasas Lee-Chi (Buku Ibadah) bab Shao Yi berkata "Seorang lelaki beradab tidak makan daging babi atau anjing". Kalau kitab cina pun kata babi tak bagus tak tau nak cakap apa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...