Nuffnang

Pengikut

Selasa, 21 April 2009

Bom Jangka

Hari ni aku nak ceritakan pada kome tentang penyakit kardio-serebrovaskular untuk peringatan diri aku,kawan-kawan dan pembaca blog. Minggu lalu seorang rakan guru semasa aku di SMK Sri Tapah meninggal dunia kerana sakit jantung. Al-fatihah untuk cikgu Abdul Kadir bin Osman.

Serangan jantung dan strok ibarat bom jangka yang boleh berlaku pada bila-bila masa. Kadang-kadang tiada tanda-tanda. Ini yang agak menakut dan menggusarkan kita. Serangan ini berpunca daripada aterosklerosis (pengerasan salur darah). Merupakan pembunuh terbesar di Malaysia ketika ini.

Sebenarnya asterosklerosis tidak berlaku dalam sekelip mata. Ia hasil daripada kecuaian amalan penjagaan makanan dan gaya hidup yang tidak sihat selama bertahun-tahun. Cuma kita akan mula berwaspada apabila simptom-simptom merbahaya mula imbul. Sedangkan pada ketika itu agak terlewat. Kita sering tertanya apakah punca-puncanya?. berikut adalah punca-puncanya.

1. Obesiti. ni yang aku takut ni. Kegemukan di bahagian perut boleh meningkatkan risiko kencng manis dan paras kolestrol tinggi yang menyumbang kepada pengerasan asteroskerosis.

2. Teknan darah tinggi. Menyumbang kepada penyakit kardio-serebrovaskular menyebabkan kecederaan pada vaskular dan tekanan kepada otot-otot jantung.

3. Paras kolestrol dan trigliserida tinggi. LDL(kolestrol jahat) tinggi dan HDL (Kolestrol baik) rendah. aku pernah tulis artikel di awal-awal log aku dulu. Aku akan keluarkan artikel tu balik.

4. Kencing manis. Orang yang mengidap kencing manis lebih cenderung mendapat asterosklerosis. 4 kali lebih cenderung kena serangan jantung dan 5 kali lebih cenderung kena srok.

5.Gaya hidup yang banyak duduk.

6.Merokok (Aku tak payah cerita yang ni semua orang tau)

7. Faktor usia.

8. Sejarah keluarga yang pernah kena serangan strok (Mak aku meninggal kerana serangan strok)

9.Tekanan (Stress) takut,gelisah,muram dan tekanan boleh menyebabkan saluran darah menguncup dan menyebabkan angina(sakit dada) jika seseorang yang memiliki saluran darah yang sempit akibat pengumpulan plak. Tekanan menyebabkan pembebasan adrenalin(sejenis hormon). Kehadiran adrenalin menyebabkan darah bergumpal dan meningkatkan risiko sekatan pada saluran darah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...