Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 11 April 2009

Kalau ketawa kena makan.


Cerita ni sebuah cerita yang selalu diceritakan dalam seminar motivasi. Azman Ching pun ada menulis cerita ni di dalam bukunya Khazanah Inspirasi. Mungkin pembaca blog pun pernah mendengarnya. Aku cukup suka cerita ni sebab banyak pengajarannya.

Ceritanya begini. Dua orang pemburu telah sesat ke dalam hutan. Pusing-pusing mereka masih beredar di tampat yang sama. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berehat sambil makan bekalan yang di bawa. Akhirnya mereka tertidur.

Namun tidak berapa lama mereka terjaga kerana bunyi bising. Pemburu pertama menjerit kegembiraan kerana menyangkakan mereka sudah selamat. Rupa-rupanya mereka ditangkap oleh sekumpulan manusia yang tegap dan besar atau lebih tepat orang makan orang.

Dua orang pemburu itu di bawa ke kampung orang makan orang dan dipersembahkkan kepada penghulu kampung. Keeseokan paginnya penghulu kampung mewarwarkan akan diadakan kenduri lauk orang. Kedua-dua pemburu merayu agar mereka dilepaskan.

Penghulu kata boleh dengan satu syarat. "Kamu mesti mencari sembilan biji buah yang sama......."Belum pun habis penghulu memberikan arahan kedua-dua pemburu berlari sekuat hati ke dalam hutan. "Mesti cari buah yang elok-elok untuk dipersembahkan kepada penghulu" Bisik hati kedua-dua pemburu.

Selang sejam pemburu yang pertama tiba ngan sembilan biji buah anggur yag manis dan lazat. "Aku belum habis cakap kamu dah lari. Sekarang aku mau kamu masukan anggur itu ke dalam perut kamu melalui lubang dubur. Tak boleh ketawa, kalau ketawa kami makan" Kata penghulu itu.

Dengan susah payah pemburu itu memasukkan sebiji demi sebiji buah anggur melalui lubang duburnya. Sedang dia memasukkan anggur yang terakhir dia ketawa berdekah-dekah kerana melihat pemburu yang kedua datang berlari-lari dengan gembira dan penuh confiden membawa sembilan biji buah durian. Apa jadi selepas itu anda boleh menafsirkan sendiri.

Moralnya Dengar sesuatu arahan jelas dan tanya apabila tak paham. Kalau tidak jadilah pemburu yang kedua tu. Ha Ha Ha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...