Nuffnang

Pengikut

Selasa, 15 Disember 2009

Penipuan yang seterusnya


Aku sambung lagi entry semalam. Penipuan ini dilakukan di kawasan perumahan orang melayu terutamanya di felda dan kampung-kampung. Ramai yang dah jadi mangsa ada yang hampir terbunuh kerana penipuan yang dilakukan oleh sindiket ini.

Penipuan 1

Perkara ini berlaku ke atas arwah emak aku sendiri. Pada satu hari rumah aku di datangi ejen gores dan menang bebangsa melayu. Pada mulanya dia kata dia hanya hendak ambil masa sedikit sahaja. Setelah memperkenalkan diri daripada sayarikat tertentu dia mengeluarkan kad gores dan menang. Arwah emak diminta untuk menggores kad tersebut.

Setelah digores kad tersebut, emak aku menang hadiah utama. Ajen tersebut bersorak kegembiraan dan terus menelefon kawan-kawan yang rupanya sudah siap sedia berada di sekitar rumah aku.

Sekejap sahaja ruamah aku dikerumuni kawan-kawan ajen yang menunjukkan reaksi yang sangat seronok apabila emak aku menang hadiah Utama. Ada yang muka terkejut, ada yang menekup-nekup mulut seperti terlampau suprise dan tak kurang juga yang memberi tahniah kepada emak aku. Aku hanya memerhati dari dalam bilik tanpa disedari oleh mereka.

Ada yang kata "makcik beruntung, bukan senang nak menang hadiah ni". Ada juga yang berkata "buka senang nak menang, dalam ramai-ramai di kawasan ini makcik yang menang hadiah utama" dan macam-macam lagi.

Namun apabila emak aku diminta membuat sedikit bayaran emak aku menolak. Ajen terus memujuk katanya kalau makcik tak nak hadiah utama ni boleh tukar hadiah lain seperti pinggan-mangkuk. Emak aku kata kalau pinggan mangkuk kena tengok contohnya. Sebenarnya itu hanya alasan emak aku untuk menolak.

Namun ajen tersebut menelefon bosnya. Tidak sampai seminit bosnya yang bebangsa cina tiba di rumah aku dengan van berwarna biru metalik membawa pinggan-mangkuk tersebut. Habis semua sample dibuka tanpa kerelaan emak aku. Namun untuk mendapat hadiah tersebut juga dikenakan sedikit bayaran yanga jumlahnya agak tinggi juga berbanding kualiti barangan yang boleh didapati di pasar malam.

Apabila arwah ibu aku menolak, mereka mula marah-marah nak mengugut. Aku yang dari tadi berada di dalam bilik keluar. Melihatkan aku mereka sudah mula kelam kabut kerana mereka menyangka hanya arwah emak berada di rumah.

Aku pun bertanya apa masalahnya kepada emak aku. Emak aku menerangkan situasi sebenarnya. Aku menyoal bos dan ajen tersebut tengok pinggan-mangkuk tersebiut belum tentu nak beli dan mana boleh paksa-paksa orang untuk beli. Aku terus mengangkat telefon seperti hendak menelefon polis. Serta-merta mereka minta diri dan hilang dalam sekelip mata.

Yang sedihnya ajennya semua melayu. Tetapi bos dibelakagnya cina. Minta maaf ya aku bukan racist. Ini hakikat yang aku sudah alami berkali-kali. Nanti aku sambung bagaimana jiran aku hampir terbunuh kerana sindiket seperti ini.

2 ulasan:

  1. Selalu mereka menjadikan orang tua di kampung sebagai mangsa. Mungkin mereka tahu....orang-orang tua di kampung ni ada simpanan duit, pemberian anak-anak.....



    Di kampung ckLah dah ada beberapa kes...yang pelbagai modes operandi!

    BalasPadam
  2. betul tu cklah, kadang-kadang mereka minta rantai, gelang yang ada di tangan dan di badan

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...