Nuffnang

Pengikut

Jumaat, 11 Disember 2009

Pagar Roboh

Ada pelbagai perkara yang palsu dalam dunia ini. Seluar palsu, baju palsu, bunga palsu,produk-produk palsu malah cinta pun ada yang palsu. Namun kepalsuan ini tidak menghalang orang daripada membelinya. Anda pergilah ke Petaling Street ada bermacam produk palsu yang menjadi penggemar pengunjung daripada serata dunia.

Namun ada sahabat aku yang jarang sekali menggunakan barang yang palsu. Semua barangan yang ada ditubuh badanya semuanya yang branded. Baju Baranded, Seluar branded, Kasut baranded malah seluar dalamnya pun branded. Memang lu mat branded la bro .Namun sesuailah dengan orangnya yang handsome dan bergaya.

Apabila memperkatakan tentang hal palsu ini hanya ada satu benda yang walaupun palsu kita terpaksa menggunakannya bagi menutup kekurangan diri. Iaitu gigi palsu. Rasanya ramai sangat orang hari ini yang memakai gigi palsu. Tanpanya ramailah anak-anak dara yang tidak akan berkahwin. Maklumlah ada yang pagar hadapan hampir ke semuanya sudah roboh. Suatu pandangan yang agak menjelekkan apabila dilihat oleh bakal suami.

Artis-artis juga ramai yang memakai gigi palsu. Cuba anda bayangkah artis pujaan anda menyanyi tanpa gigi palsu macam manalah ropanya. Bagi isteri yang memakai gigi palsu, cuba si suami menyuruh isterinya supaya sehari tidak memakai gigi palsu macam pula mana ropanya. ataupun berjalan-jalan di shopping kompleks tanpa memakai gigi palsu.

Aku hendak menceritakan sedikit pengalaman kawan-kawan yang menggunakan gigi palsu. Sebagai seorang guru bercakap merupakan perkara yang paling utama. Pagar hadapan kena ok beb, kalau tidak bersembur-sembur air liur. Naya murid yang duduk di bahagiaan hadapan terkena tempias. Terpaksalah setiap hari mereka menyediakan payung sebelum hujan.

Pernah juga seorang rakan guru yang hampir hendak tercabut gigi palsunya apabila bercakap. Sedang bercakap dengan penuh semangat tiba-tiba giginya hendak tertanggal. Nasib baik sempat di tangkap kalau tidak...... anda sendiri boleh bayangkan. Aku pernah cuga membayangkan bagaimana sekiranya giginya jatuh dan sempat ditangkap oleh anak muridnya. Memang lucukan kalau situasi seperti itu berlaku.

Satu lagi cerita yang agak melucukan tentang seorang sahabat baik aku. Pada suatu hari dia mandi di sebuah kolam di subuah hotel terkemuka. Bukan main seronok dia mandi kerana tercapai hajatnya hendak mandi di kolam hotel. "Rasa macam orang kaya la pulak" katanya. Hampir 2 jam dia mandi di kolam tersebut.

Apabila telah puas mandi dia pun keluar daripada kolam tersebut. Setelah mengeringkan dirinya dia pergi ke bilik yang disewanya di hotel tersebut. Kemudian dia bersiap-siap untuk pergi makan. Setelah memakai baju dan seluar dia mengadap cermin untuk menyikat rambut.

Apabila dia tersenyum melihat cermin barulah dia menyedari yang gigi palsunya sudah tiada apabila melihat pagar roboh di dalam cermin tersebut. Dia sudah mula mengelabah dan mula memikirkan di mana pula gigi palsunya terjatuh. Fikir punya fikir mungkin jatuh di kolam bisik hatinya.

Dia bergegas ke kolam tersebut dan masuk ke dalam kolam untuk mencarinya. Jenuh juga dia mencari ke sana dan ke mari. Gelagatnya diperhatikan oleh ramai juga pengunjung yang sedang mandi. Hendak meminta pertolongan mungkin berasa malu. Takkan lah hilang gigi palsu pun nak minta tolong orang lain mencarinya. Namun kalaulah orang lain membantunya mencari gigi palsunya mungkjin suasananya seperti anggota CSI yang ramai sedang mencari bahan bukti.

Nasibya memang baik, cari- punya cari dan selam punya selam dia ternampak objek putih kemerahan tersangkut di corong air yang mempunyai jaring besi di bahagian bawah kolam renang . Nasib baik ada jaring besi, kalau tidak terpaksalah memasamkan muka dan mendiamkan diri pada hari itu. Takut rahsia terbongkar.

Dengan tergesa-gesa dia pun memakai semula gigi palsu. Nasib baik ngam. Buat nya gigi palsu tersebut orang lain punya tak ke naya. Apa macam pembaca anda ada pengalaman tentang gigi palsu. Bolehlah anda coretkan dalam ruangan komen. Anda juga boleh membaca artikel dengan mengklik link di bawah tentang gigi palsu yang di tulis oleh Parlindungan marpaung. Memang lebih melucukan.

Dengarkan juga halwa telinga ini.......Mutiara daripada kumpulan mutiara







2 ulasan:

  1. Salam wehh...!

    Wahh...sampai ke Afrika konsep 1Malaysia kita. Nengok gambo makcik tu, kan tengah angkat jari 1malaysia tu...!! hehehe...Tapi sayang pagor yelek..!

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...