Nuffnang

Pengikut

Sabtu, 15 Ogos 2009

Kencorong Jalanan.... Memang best


Sedang aku meronda untuk kali kedua di kawasan gerai-gerai di pesta konvo UPSI aku terdengar alunan muzik yang sangat sedap. Muziknya pula macam biasa aku dengar. Tapi di mana ya. Ramai orang yang mengerumi kumpulan pemuzik ini yang sedang membuat persembahan jalanan.

Lagunya lagu keroncong macam lagu dalam cerita Yasmin Ahmad yang bertajuk...... aku pun tak pasti apa tajuknya. Memang best la you main bro. Aku terpaku dan terkesima, rasa tak mau berginjak dari situ.

Memang best dengan kombinasi double bass, guitar, guitar kecil dan beberapa peralatan yang aku sendiri tak pasti namanya. Memang best, simple dan bersahaja.

3 ulasan:

  1. Gitar kecil tu namanya "ukulele" berasal dari Hawaii...ada 4 tali ajer....bunyi "krung krung"...Kata orang dari bunyi "krung" tu jadi keroncong...macam bunyi perut keroncong...lapor..

    BalasPadam
  2. Sebab Pak Uda peminat keroncong...Tahu la sedikit sebanyak...Peminat #1 Sultan Johor..lepas pukul 9.00mlm sampai 12.00mlm..Radio Best 104..Radio Johor... mesti keroncong ...kalau tidak "meto" sultan..Keroncong ori Portugis kemudian dr Indonesia...Malaysia ambil kemudian...lagu Negeri Perak dan kemudian jadi lagu kebangsaan Negaraku tu pun dari lagu "Terang Boelan"....Tak caya cuba search sikit....

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...