Nuffnang

Pengikut

Isnin, 26 Januari 2009

Lagenda atau fakta


Masa mak aku masih ada selalu dia ceritakan tentang keturunan aau yang datang dari Pagar Ruyung. Moyang-moyang aku dulu katanya keturunan raja di sana. Disebabkan perang saudara dia lari ke Tanah Melayu. Ditanah Melayu dia menukar identitinya menjadi tukang emas dan dipanggil tukang kuning. Dia berkahwin dengan moyang aku yang tinggal di Padang Rengas Kuala Kangsar.

Dari situ lahirlah keturunannya di situ. Kalau diperhatikan muka,kulit dan rupa memang ada ciri-ciri persamaan. Kemudian dia menghilangkan diri. Ada yang kata dia balik ke kampungnya. Ada yang kata dia merantau ke tempat lain antaranya ke batu kurau, tapah, sungkai dan slim river. Masa mak aku ada dia pernah tanya tentang tukang kuning ni.Ramai yang mendakwa mereka juga keturunan tukang kuning.

Menurut satu kisah lagi (diceritakan oleh tukang besi di Batu Kurau-Dia dah meninggal alfatihah-aku sempat jumpa dia ni). Moyang aku datang ke tanah melayu ni dengan cara menyelam dari sana dan timbul di kuala kangsar. Sebabnya juga perang saudara. Dia ni pandai besi. Dia membawa bersamanya peralatan pertukangan besi. Peralatan besi tu masih ada di Batu Kurau.Menurutnya lagi moyang akulah yang membuka Batu Kurau. Selepas tu dia merantau ke banyak tempat.

Belah ayah aku pulak berasal dari Kampong Datuk Tapah ada yang berasal dari tapah road. Satu lagi yang aku tak tau kesahihannya belah bapak aku ada kena mengena dengan Toh Tan Dewa Sakti. Yang rajin cerite arwah datuk aku dia dah meninggal. Suku-sakat belah ayah aku ramai di chikus,jeram perak, tapah road dan tualang sekah malim nawar. Antara yang aku tau anak cikgu saisi Kazaruddin. Sambung lagi esok.




2 ulasan:

  1. mike orang perok ke?gmbr tu,yg penyanyi skrg pelakon tu spe?aku minat benor dgn dia

    BalasPadam
  2. ya orang perok. aku pun minat jugak. suaranya sedap kalo nyanyi.memang berbakat orangnya

    BalasPadam

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...