Nuffnang

Pengikut

Isnin, 23 Mac 2009

Ramai guru sakit jiwa


Tadi aku terbaca satu artikel tentang ramai guru yang sakit jiwa dan dirujuk kepada pakar psikiatrik. Mungkin ramai yang tak percaya fenomena ini sebenarnya serius dan mengancam nyawa guru itu sendiri. Kebanyakan member aku yang menjadi guru disiplin rata-rata kena darah tinggi dan kadar tension yang sangat tinggi sehingga membawa kecelaruan jiwa.

Yang paling parah ada seorang member ni semasa menjadi guru disiplin telah mengidap pelbagai jenis penyakit darah tinggi, kencing manis dan sakit buah pinggang. Tak tahan presure pengetua dia mintak tukar ke Taiping. Di Taiping dia hanya menjadi guru biasa. Apa yang menghairankan semua sakitnya hilang dan hidup kembali ceria.

Aku nak cerita pengalaman aku. Mungkin ramai tak tau. memang aku tak pernah cerita ngan orang. Pada tahun lepas pengetua baru sekolah arahkan aku buat satu tugasan yang aku paling aku tak suka nak buat. Aku dah cakap aku tak boleh, dia suruh juga. Akhirnya balik ke rumah aku menjadi tersangat tension dan jiwa yang bercelaru.

Esoknya aku tak ke sekolah kepala rasa berat. Aku pun ke klinik. Doktor cakap darah aku naik. sedangkan aku tak pernah ada sakit darah tinggi. Tekanan darah 140/120. MC dua hari. Masih tak lega aku chechk lagi dua hari berikutnya naik lagi 160/120. Masih tak lega aku check lagi naik 180/120. Kepala aku dah tak boleh tahan badan dah goyang.

Kemudian kome tahu apa aku nampak. Kalau aku ke sekolah pengetua tu naya kena ngan aku. Aku ada rasa nak bunuh dia. Aku dah boleh bayang macam mana aku nak bunuh dia. Aku akan bawah pisau dalam poket aku dan....... tak sanggup ku nak cerita. Itu bayangan yang aku nampak selama beberapa hari tu. Tak de rasa takut apa. Hanya pentingkan satu matlamat.


Aku pergi ke poliklinik slim aku ceritakan masalah ni pada doktor. Doktor tu rujukkan aku kepada pakar psikiatrik. Belum sempat jumpa pakar psikiatrik pengetua tu telefon orang rumah aku dan katanya aku tak payah buat kerja tu. Esoknya kepala aku ringan. Bila check kat Dr. Yusuf Bidor tekanan darah normal 120/80.

Satu nasihat aku kepada pentadbir sekolah berhati-hati dalam pengagihan kerja. Mungkin ajal anda berakhir dengan suatu arahan bodoh yang tak sepatutnya. Itu sebab aku susah nak marah anak murid aku. Kalau marah pun yang paling ringan sekali. Mana tau pelajar tu berdendam. Akhirnya dia buat tindakan nekad. Fikir-fikirkan lah cikgu yang marah dan kutuk pelajar tak tentu hala.

Nyawa hanya ada satu.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...