Nuffnang

Pengikut

Selasa, 24 Mac 2009

Synergie Farm dan Pisang Cavendish


2 tahun lepas aku pernah menghadiri taklimat PNS tentang sistem Franchise. Serba sedikit aku mula faham tentang sistem Franchise ini. Antara syarikat Farnchise yang memberi taklimat ialah Synergie Farm yang mengusahakan pisang Cavendish.

Pengarah urusan Dr. Zainuddin sendiri memberikan taklimat tentang penanaman pisang tersebut. Selain menanam pisang Dr. Zainuddin merupakan pakar bedah jantung. Katanya kepakarannya dalam membedah jantung tak boleh dikongsikan dan tidak boleh menjadi sumber pendapatan kepada orang lain. Tetapi kepakarannya dalam penanaman pisang boleh dikongsi dan memberi pendapatan lumayan kepada yang mengusahakannya.

Melalui sistem ini kita hanya bertindak sebagai sebagai mandur. Semua sistem daripada penanaman, penuaian, orang yang nak bekerja, coldroom dan pemasaran segala-galanya disediakan oleh Synergie Farm. Cuma kita kena sediakan tanah berkeluasan 25 ekar seorang dan digabungkan beberapa orang untuk jumlah 250 ekar. Syarat tu yang berat sikit. Sampai sekarang aku tak dapat cari. Tanah kelompok pun boleh kita sewa kalau ada.

Pinjaman dia akan bagi melalui PNS. Selepas 12 bulan penanaman kita akan memperolehi antara RM 15,000 hingga RM 20,000 sebulan. Kome bayangkan. Selepas 5 tahun kita akan bergelar jutawan. Kalau ada sesiapa yang berminat dan ada tanah sendiri atau untuk disewa contact aku. trashlobit@gmail.com.


Psang ni memang mendapat permintaan yang tinggi di pasaran antarabangsa. Di Eropah sebiji pisang ni berharga 1 Euro = RM 6.00. Wow lumayan kan....... Jom jadi usahawan tani. Pertanian adalah perniagaan. Esok aku akan ceritakan bagaimana penanaman serai yang boleh juga menjana pendapatan yang lumayan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...